خلاصه ماشینی:
"باید توجه داشت که مخاطب،انسان با اراده و دارای قدرت تصمیمگیری و انتخابی است که هر آنچه را با نیازها و مصالح وی در تعارض باشد در اصطلاح پس میزند؛به ویژه رادیو و تلویزیون باید فعالیتهای و اهداف اساسی خود را با توجه به شرایط نیازها و ضرورتهای محیط تنظیم کنند و همواره برای رسیدن به هدف و بهرهمندی مطلوب مطالعاتی از قبیل نیازسنجی مخاطبان و بررسی واکنش آنان در قبال برنامههای پخش شده را در مورد توجه قرار دهند.
دیدگاههای مربوط به مخاطب مخاطب به عنوان انبوههای از تماشاگر،خواننده،شنونده و بیننده این دیدگاه شناخته شدهترین دیدگاه نسبت به مخاطب است که در وسیعترین سطح در غالب تحقیقات انجام شده برای رسانهها،کاربرد دارد.
بدین صورت که مخاطب را به عنوان کل تعداد افراد قابل دسترسی توسط یک رسانه یا واحدی از محتوای آن و در قدمی فراتر کل افرادی با ویژگیهای جمعیت شناختی خاص که مورد نظر فرستندهی پیام هستند،تعریف میکند.
لکن تفاوت اساسی بین مفاهیم ارائه شده برای مخاطب،بین مفهم«بازار»و«عامه»خودنمایی میکند،زیرا این دو مفهوم تفاوتهای اساسی دارند و این تفاوتها به نوع هویت و فعالیت مخاطب از یک سو و هدف و کارکرد ارتباط از سوی دیگر مربوط میشود.
مراتب و طبقات پژوهش براساس جایگاه شخصیت افراد به شکل مقابل است: (تصویرتصویر) ابعاد تحقیق در پژوهشهای مربوط به مخاطب: در کنار فرآیند علمی پژوهش برای عملیاتیتر شدن این فرآیند باید با ابعاد پژوهش و جنبههای عینی آن در عمل توجه شود،لذا بسته به نوع بررسی که مربوط به کدامیک از زمینههای ذکر شده در پژوهش قبلی است(نظرسنجی، نگرشسنجی،تأثیرسنجی)رویکرد در پژوهش، اکتشافی،علت و معلولی،استدلالی خواهد بود."