چکیده:
(IBارتباطات کلامی،توصیه و سفارش در گفتوگو بین افرادی است که کالا یا خدمتی را دریافت کردهاند.این افراد مستقل از سازمان یا شرکت هستند و درصدد هستند که افراد دیگر نیز از منافع محصول موردنظر استفاده کنند.بنابراین دارای هیچگونه انگیزه و یا مشوق خاصی در جهت طرفداری یا کتمان حقیقت یا تحریف ویژگی محصول یا خدمت نیستند.استفاده از تجربیات دیگران و توجه به ابزارهایی که دیگران استفاده میکنند بسیار در وقت مصرفکننده یا مشتری صرفهجویی میکند.بنابراین تبلیغات شفاهی هزار بار قویتر از بازاریابی رسمی است.این امر بدان دلیل است اساس تبلیغات شفاهی در تکنیک بازاریابی قدیمی و سنتی تعریف درباره خدمت یا محصول است.ما در این مقاله تبلیغات شفاهی را به عنوان یکی از موثرترین استراتژیهای بازاریابی مورد بحث و بررسی قرار میدهیم.IB)
خلاصه ماشینی:
"مطالعاتی توسط ریجرز(2003)در زمینه بررسی تبلیغات دهان به دهان مثبت و تبلیغات دهان به دهان منفی7و مقولاتی که توسط مشتریان استفاده میشوند انجام گرفته که یکسری کاربردهای بالقوه را مطرح میکنند:1-با ارزیابی وقوع این دو جنبه،میتوان آگهی تجاری،روابط عمومی،توزیع و دیگر عوامل تعیینکنندهء فروش را اندازهگیری کرد که نهایتا منجر به امر میشود که میتوانیم تغییراتی را که ممکن است برای تقاضا در یک مقوله پیش آید را پیشبینی نماییم،2-ریجرز با سند و مدرک ثابت کرد که بازاریابی شفاهی مثبت و منفی ممکن است به مدیران در گسترش تبلیغات دهان به دهان مثبت و محدود کردن تبلیغات دهان به دهان منفی کمک کند و همچنین به آنها در شناسایی عناصر مهم و بانفوذی که مشتریان تحت تاثیر آنها قرار میگیرند نیز کمک کند،3-ریجرز همچنین پیشنهاد داد که بازاریابان برای اینکه بتوانند تبلیغات دهان به دهان بیشتری ایجاد کنند و اثربخشی ارتباطات را بالا ببرند میبایست درک بهتری از این امر داشته باشند که تبلیغات دهان به دهان چگونه اتفاق میافتد،4-او همچنین مطرح می کند که با این بررسی میتوان الگوهای عمومی (1)-عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک پست الکترونیک: Peyman-Ghafari 2002@yahoo.
به عنوان مثال هولمز ولت پی بردند مشتریانی که دارای تجربه مثبت بودهاند نسبت به آن-هایی که تجربیات منفی داشتهاند بسیار احساساتشان را به دیگران اظهار میکنند طبق گفته راستیکاس(2006) تبلیغات شفاهی معتبرتر از دیگر تکنیکهای بازاریابی است چرا که تنها 14 درصد مردم آگهیها و تبلیغات را میبینند یا میشنوند و 90 درصد مردم بهطور عجیبی پیرو نظرات خانواده،دوستان و همکارانشان هستند که در مورد منافع کالا یا خدمت چگونه بهره بردهاند."