چکیده:
بیشک توسعه صادرات براساس قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی-فرهنگی و اجتماعی موتور محرکه رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشورمان میباشد.اثر برنامههای توسعه صادرات بر عملکرد صادرات شرکت در ادبیات صادرات توجه کمی شده است.این تحقیق سعی دارد تا اثر مستقیم و غیر مستقیم برنامههای توسعه صادرات دولت را بر عملکرد صادرات شرکت در یک مدل جامع بررسی کند.اثرات غیر مستقیم برنامههای توسعه صادرات بر عملکرد صادرات شرکت توسعه یک سری از متغیرهای سازمانی و مدیریتی برای آزمون تجربی مفهومسازی شده است.سئوال اصلی این تحقیق عبارت است از:
چگونه برنامههای توسعه صادرات بر عملکرد شرکتها اثر میگذارد؟
دادههای این تحقیق از شرکتهای صنایع غذایی در استان خراسان رضوی جمعآوری شده و نتایج نشان میدهد که بین برنامههای توسعه صادرات و عملکرد صادرات به صورت مستقیم و غیر مستقیم هیچ ارتباطی وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"سئوال اصلی این تحقیق عبارت است از: چگونه برنامههای توسعه صادرات بر عملکرد شرکتها اثر میگذارد؟ دادههای این تحقیق از شرکتهای صنایع غذایی در استان خراسان رضوی جمعآوری شده و نتایج نشان میدهد که بین برنامههای توسعه صادرات و عملکرد صادرات به صورت مستقیم و غیر مستقیم هیچ ارتباطی وجود ندارد.
6 egas and montgomery(2001) پی بردند شرکتهایی که از خدمات سازمان توسعه صادرات (Epo) استفاده میکنند بهتر میتوانند راهکار قیمتگذاریشان را با بازارهای بین المللی تطبیق دهند،براساس بررسی آنها بهبود عملکرد صادرات ناشی از کمکهای صاراتی میباشد به نحوی که این کمکها با تجربه،تخصص بین المللی شرکت و محیط رقابتی تناسب وجود داشته باشد.
مدل مفهومی عملکرد صادرات شرکت33 واژههای مورد استفاده در این مدل به شرح ذیل میباشد: -برنامههای توسعه صادرات:تمام برنامههای طراحیشده توسط دولت برای کمک به فعالیتهای صادراتی شرکت.
:H5 بین استفاده از برنامههای توسعه صادرات دولت با ادراک مدیریت از محیط بازار صادرات،شناخت و آگاهی از صادرات،تعهد در قبال صادرات و عملکرد صادرات ارتباط مثبتی وجود دارد.
مدل اصلاح شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) توصیههای سیاسی با توجه به اینکه دانش صادرات بر روی ادراک مدیریت از محیط بازار صادرات،راهکار صادرات و عملکرد صادرات اثر گذاشته اما نتوانسته بر روی تعهد صادرات اثر بگذارد،با بررسی پرسشنامهها متوجه شدیم که اکثرا مدیران عامل و مدیران بازرگانی واحدهای صادراتی از تحصیلات به نسبت پایینی برخوردارند و آنهایی که از تحصیلات عالی برخوردارند تحصیلات آنها مرتبط با بازرگانی و بازاریابی نمیباشد؛به همین جهت اینگونه شرکتها فاقد ساختار سازمانی مناسب میباشند و از فنون بازاریابی و تحقیقات بازار اطلاع کافی ندارند،بنابراین اینگونه شرکتها باید اقدام به استخدام افرادی که در این زمینه تخصص دارند بنمایند."