خلاصه ماشینی:
"هرگاه موانع فرهنگی یک جامعه در مسیر پیشرفت اقتصادی یک کشور شناسایی شد،آنگاه این سؤال مطرح میشود که چگونه میتوان از هنر برای رفع این موانع فرهنگی استفاده کرد و اگر کسی بخواهد به صورت علمی رابطهی فرهنگ با اقتصاد را درک کند چارهیی ندارد جز اینکه در هر دو عرصهی فرهنگ و اقتصاد مطالعه نموده و در این باب که چه طور اقتصاد یک جامعه رشد کرده و در چه مراحلی از فرایند رشد اقتصادی،اعتقادات، باورها،عادات و رسوم جامعه کمککننده و در کجاها به عنوان مانع ظاهر میشوند شناخت پیدا کند؛نتیجهی قضیه این است که رشد اقتصادی در تولید ثروت بیشتر از رشد جمعیت خلاصه میشود و این تولید ثروت و افزایش میزان تولید کالا و خدمات بیش از رشد جمعیت در طول زمان در جهت ایجاد رفاه بیشتری برای مردم مستلزم آن است که مردم یک جامعه عادت به پسانداز داشته باشند و این پسانداز را در تولید ثروت سرمایهگذاری کنند و در درون سرمایهگذاری تولیدی،نیروی انسانی کارآمدی همواره به خلاقیت و نوآوری بپردازد به نحوی که هم میزان تولید کالا و خدمات افزونتر شده،هم کیفیت کالا بهتر شود و هم قیمت تمام شدهی آن کاهش یابد تا امکان صدورش به سایر بازارها فراهم گردد."