خلاصه ماشینی:
"شاید به نوعی حس ششم خواننده لازم باشد،به این معنا که ما در برخورد با آثار واقعی-غیر فانتزی-با حواس پنجگانهی خود درگیر ماجرا میشویم و از آن بهره میبریم اما برای کسب لذت در قبال فانتزی لازم است که از حس ششم خود نیز استفاده کنیم،یعنی حس ناباوری را در خود به شکلی ارادی به حالت تعلیق درآوریم تا بتوان به عبور از دیوار ناباوری و رسیدن به باور، جهانی دیگر گونه را به انضمام پدیدههای مولود آن پذیرفت و باور کرد.
برای کودک که در تلاش فهم جهان است،منطقی است که از اشیایی انتظار پاسخ داشته باشد که کنجکاویاش را بر میانگیزند و چون کودک خودمدار است،انتظار دارد که حیوان دربارهی چیزهایی که برای او اهمیت دارد سخن بگوید؛مانند حیوانات افسانهیی و مانند خود (به تصویر صفحه مراجعه شود) او که با حیوانات واقعی و یا با عروسکهایش سخن میگوید،کودک بر این باور است که حیوان میفهمد و واکنش عاطفی دارد،حتی اگر آشکارا آن را نشان ندهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) هنرمند و دنیای فانتزی شناخت دنیایی که کودک درصدد کشف آن است،میتواند فانتزی ساز را در راه ساختن دنیایی سراسر تخیلی،که با ذهنیات و نیازهای کودک هماهنگی داشته باشد، یاری دهد؛دنیایی که هنرمند در بازسازیاش ممکن است از عوامل غیر واقعی و غیر معمول استفاده کند اما این اطمینان را هم داشته باشد که کودک،دنیای خیالی وی را بسیار واقعیتر از قلمروی واقعیات روزمره خواهد یافت،چون در این سنین نسبت او با تخیل بسیار قویتر از نسبتش با تعقل است و هر آنچه با این نحوهی نگرش سنخیت بیشتر داشته باشد برای او عینیتر و واقعیتر جلوه خواهد کرد."