چکیده:
در این مقاله به منظور دستیابی به«اصل وقاعده در روابط خارجی دولت اسلامی» به دو دسته ازآیات قرآن استناد شدها ست.دستهء اول،آیات مربوط به«صلح»و دستهء دوم،آیات«جنگ و جهاد»میباشد.
ازآیات صلح استفاده میشود که«برقراری روابط حسنه و عادلانه با دولتهای کافر غیر معاند»،مشروع و بلکه شایستهاست و«ممنوعیت برقراری رابطهء دوستانه»،تنها محدود به«دولتهای معاند و متخاصم»است؛چنانکه صلح با«دولتهای صلحطلب»الزامی و تعرض به«دولتهای بیطرف»و«همپیمان»در نزاع بین دولت اسلامی با دول متخاصم،ممنوع است.
ازآیات جهاد نیز استفاده میشود که جنگ و جهاد،نیازمند مجوز است.مجوز جهاد در صورت«حمله دول متخاصم به سرزمینهای اسلامی»،«آزار و اذیت مسلمانان»،«توطئه وفتنه بر ضد دین آنان»،«آزار و اذیت و ستم به موحدان و به استضعاف کشیدن آنان»و«قتل و فساد در زمین»صادر میشود.
بنابراین،اصل در روابط بین الملل«صلح وهمزیستی مسالمتآمیز»است و«جنگ ودرگیری»،در صورتی که دولتی یکی ازرفتارهای یاد شده را مرتکب شود،مجاز شمرده شده است.
خلاصه ماشینی:
"برقراری رابطهء حسنه و عادلانه با این گروه بلامانع و بلکه محبوب خداوند است و
نیستند و چون قادر نیستند،توصیه شده است که با آنان روابط حسنه و عادلانه برقرار کنید.
شده که به معنای رابطهء دوستانه و صمیمی است و میان مسلمانان برقرار میشود.
میداند،آیهای است که دستور برقراری صلح با صلحطلبان را میدهد و میفرماید:«و إن جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علی الله إنه هو السمیع العلیم»(انفال(8):16)؛ اگر دشمنی به صلح و آشتی تمایل پیدا کرد،آن را بپذیر و بر خدا توکل کن که او
این آیه و چند آیهء قبل از آن دربارهء یهود بنیقریظه نازل شده است که چند بار پیمان
روابط حسنه داشت و این در صورتی است که صلح به ضرر و زیان مسلمانان نباشد.
از آیهء مورد بحث هم استفاده میشود که اگر دشمن تقاضای صلح کرد و به حسب
اما در بحث مبانی فقهی جهاد ابتدایی،پاسخ این استدلال داده شده است که اثبات
خداوند در این آیات،دستور درگیری و جنگ و قتال با منافقانی را میدهد که دوست دارند مسلمانان نیز مانند آنان کافر شوند.
اگر این گروه از جنگ با مسلمانان پرهیز کرده،تقاضای صلح نمودند،
-در برخی،دستور جهاد با کسانی صادر شده است که با مسلمانان سر ستیز دارند
-در برخی دیگر از این آیات،دستور جهاد با کسانی داده شده است که بر ضد مسلمانان توطئه و فتنه میکنند(بقره(2):391؛انفال(8):83-93)؛
جنگ و جهاد برشمرده شده است،قاعده در روابط دولت اسلامی با دولتهای غیر
در گروه دیگری از آیات،برای جنگ و جهاد علل و موجباتی ذکر شده است که"