چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزيابي كيفيت خدمات فناوري اطلاعات بر مبناي مدل ايزو 9126 در سال 1394 به روش توصيفي ـ پيمايشي انجام شد. جامعه آماري در اين پژوهش كاركنان علوم پزشكي ـ شبكه بهداشت و درمان يكي از مناطق اصفهان و حجم نمونه برآورد شده 151 نفر است. ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته ارزيابي كيفيت خدمات فناوري اطلاعات با استفاده از ابعاد ايزو 9126 بوده است. يافته ها حاكي از آن بود كه ارتباط معناداري بين كيفيت خدمات فناوري اطلاعات در بعد عملياتي بودن و قابل استفاده بودن وجود دارد. بين ساير ابعاد مدل ايزو شامل قابليت اطمينان، كارايي، قابليت نگهداري و انتقال پذيري ارتباط معنادار وجود نداشت. علاوه بر اين، ميزان رضايت كاربران از كيفيت خدمات فناوري اطلاعات در حد متوسط ارزيابي شد. با استفاده از آزمون فريدمن ابعاد ايزومتريك اولويت بندي شدند كه بعد نگهداري با ميانگين رتبه اي 91/3 رتبه اول، قابليت اطمينان با ميانگين رتبه اي 82/3 رتبه دوم، قابليت استفاده با ميانگين رتبه اي 61/3 رتبه سوم، قدرت انتقال با ميانگين رتبه اي 35/3 رتبه چهارم، كارايي با ميانگين رتبه اي 21/3 رتبه پنجم و عملياتي بودن با ميانگين رتبه اي 10/3 رتبه ششم را به خود اختصاص داده اند. همچنين نتايج نشان داد بين نظرات پاسخگويان بر حسب عوامل دموگرافيك تفاوت معني دار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
در راستای این ارزیابی، مدل های شناخته شده ای وجود دارد که به دو گروه غیر سلسله مراتبی و سلسله مراتبی تقسیم بندی می شوند، ازآنجاکه این مدل ها در مرتفع کردن ناکامیهای سیستم نقش مهمی ایفا میکنند، در بخش مبانی نظری پژوهش به تفصیل به آن ها پرداخته شده است و پژوهشگر را بر آن داشت تا در ارزیابی کیفیت خدمات فناوری اطلاعات در علوم پزشکی شبکه بهداشت و درمان اصفهان از مدل ایزو ٩١٢٦ که نسبت به سایر مدل ها از مزایای بیشتری برخوردار است استفاده نماید.
(رجوع شود به تصویر صفحه) مطالعات پیشین در رابطه با پژوهش حاضر تحقیقات چندی صورت گرفته است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: پدرام و همکاران (١٣٩٠) در پژوهشی تحت عنوان به کارگیری استاندارد ایزو ٩١٢٦ در ارزیابی کیفیت سامانه های یادگیری الکترونیکی در ایران (مطالعه موردی: سامانه آموزش مجازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر) به این نتیجه رسیدند که بین کیفیت سامانه فراگیری الکترونیکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هر یک از شش عامل اثرگذار مدل ، ایزو ٩١٢٦ رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد.
یافته های پژوهش حاکی از آن بود که ارتباط معناداری بین ابعاد مدل ایزو ٩١٢٦ در ارزیابی کیفیت خدمات فناوری اطلاعات در بعد عملیاتی بودن و قابل استفاده بودن وجود دارد و بین سایر ابعاد مدل ایزو ٩١٢٦ (قابلیت اطمینان ، کارایی، قابلیت نگهداری و قدرت انتقال ) ارتباط معنادار در سطح ٠/٠٥ وجود ندارد.