چکیده:
بحث کسب و کار در اقتصاد اسلامی، ملاحظه های ارزشی ویژه ای دارد؛ به طوری که پایبندی به ارزش های اسلامی به صورت توانمندی محوری برای بنگاه های اسلامی در نظر گرفته می شود تا تصمیم های کلیدی سازمان از جمله تصمیم های بازاریابی را حول این توانمندی بگیرند. هدف اصلی پژوهش پیش رو، بررسی اثر ارزش های اسلامی در تصمیم های آمیخته بازاریابی است. جهت دستیابی به این مهم، با استفاده از روش کتابخانه ای و با مطالعه قرآن کریم، سیره پیامبر اکرم، امامان معصوم?و با توجه به نظریه های اندیشه وران اسلامی، ارزش های مطرح در تصمیم های آمیخته بازاریابی شامل تصمیم های محصول، قیمت گذاری، پیشبرد و بازارگذاری استخراج شده است و پس از آن با استفاده از روش پیمایشی، فرضیه های پژوهش مبنی بر اینکه ارزش های اسلامی، اثر مثبت و معناداری در تصمیم های آمیخته بازاریابی دارند، در شرکت های صنایع غذایی و آشامیدنی شهر تبریز مورد آزمون قرار گرفته و با ابزار پرسشنامه، داده های پژوهش جمع آوری شده است. نتیجه های تجزیه وتحلیل داده ها نشان می دهد که ارزش های اسلامی در تصمیم های چهار بعد آمیخته بازاریابی اثر مثبت و معناداری دارد.
The subject of earning a living and working has its specific value-based analyses، such that adhering to Islamic values is considered as a main strength for Islamic firms، so that they could take their key decisions، including the marketing decisions، based on this strength. The main objective of this research is to study the effects of Islamic values on marketing mix decisions. In order to achieve this important goal، while using the library based method and studying the Holy Quran، conduct of the Holy Prophet (PBUH) and the Infallible Imams (AS) and keeping in view the theories of Islamic thinkers، the values under consideration in decisions of marketing mix including; decisions regarding product، pricing، promotion and place، have been extracted. Subsequently using the survey method، based on this that Islamic values have a positive and meaningful influence on marketing decisions، the research hypotheses have been tested in industries of the food and beverages sector of Tabriz. The research data has been collected using the tool of questionnaire. The results of the analyses of the data show that Islamic values have a positive and meaningful influence on decisions of the four dimensions of marketing mix.
خلاصه ماشینی:
جهت دستيابي به اين مهم ، با استفاده از روش کتابخانه اي و با مطالعه قرآن کـريم ، سـيره پيـامبر اکرم ص، امامان معصوم عو بـا توجـه بـه نظريـه هـاي انديـشه وران اسـلامي، ارزش هـاي مطـرح در تصميم هاي آميختـه بازاريـابي شـامل تـصميم هـاي محـصول ، قيمـت گـذاري، پيـشبرد و بازارگـذاري استخراج شده است و پس از آن با اسـتفاده از روش پيمايـشي، فرضـيه هـاي پـژوهش مبنـي بـر اينکـه ارزش هاي اسلامي، اثر مثبت و معناداري در تـصميم هـاي آميختـه بازاريـابي دارنـد، در شـرکت هـاي صنايع غذايي و آشاميدني شهر تبريز مورد آزمون قرار گرفته و با ابـزار پرسـشنامه ، داده هـاي پـژوهش جمع آوري شده است .
پژوهش حاضر ارزش هاي اسلامي ناظر بر تصميم گيري هاي مربوط به آميخته بازاريـابي شامل انتخاب ويژگي هاي محصول ، قيمـت گـذاري کالاهـا و خـدمات ، عمليـات تـرويج و پيشبرد فروش و بازارگذاري محصول که هسته اصلي علم بازاريـابي را تـشکيل مـي دهـد، استخراج کرده و ميزان پايبندي و اعمال ايـن ارزش هـا در تـصميم هـاي آميختـه بازاريـابي شرکت هاي صنايع غذايي و آشاميدني را مورد بررسي قرار مي دهد.
مدل تحقيق و فرضيه ها پژوهش پيش رو به دنبال بررسي اين موضوع است که ارزش هاي اسـلامي در تـصميم هـاي آميخته بازاريابي شرکت هاي صنايع غذايي مراعات مي شود يا نه ؟ افزون بر آن ، اثر دو متغير استراتژي و موقعيت يابي بازار بر چگونگي اثر ارزش هاي اسلامي در تصميم هاي آميختـه را نيز بررسي مي کند.