خلاصه ماشینی:
"براساس آنچه گفتیم،چنانچه سازمانهای ورزشی درک مناسبی از عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان داشته باشند بهتر میتوانند از نتایج مثبت برخورداری از پایگاه مشتریان رضایتمند استفاده کنند،زیرا برآوردن انتظارات مشتریان در مورد ویژگیهای کیفیت خدمات،به رضایتمندی بالاتر آنها میانجامد و باعث میگردد تا به خدمات وفادار بمانند و حتی آن را به دیگر مشتریان نیز پیشنهاد دهند.
متأسفانه،اکثر تحقیقات صورتگرفته نیز صرفا در حوزۀ خدمات بانکداری بودهاند و بر مباحث خاص مربوط به این حوزه تکیه دارند؛از جمله مطالعۀ برادران کاظمزاده و بشیری (3)که به تعیین پارامترهای مؤثر بر رضایت مشتریان بانکی پرداختند؛همچنین،دیواندری و دلخواه (4)که به تدوین و طراحی مدلی برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات بانکی پرداختند و بهمنظور سنجش کیفیت خدمات از مدل پایهای SERVQUAL 1استفده کردند.
Service Quality(SERVQUAL) 8)و سنجش نگرش اقشار مختلف جامعه نسبت به فعالیتهای ورزشی(5،6)و برخی مطالعات دیگر مشاهده میشوند که هریک تنها به بررسی ابعاد خاصی از جنبههای خدمترسانی به مشتریان میپردازند؛از آن جمله مطالعۀ الهی و پورآقایی(2)که به بررسی وضعیت مکان خدمترسانی(استادیومهای ورزشی) در ایران و مقایسۀ آن با استاندارهای اروپایی پرداختند؛و مطالعۀ آقازاده و همکاران(1)که موانع توسعۀ بازاریابی خدمات مناسبتر مؤسسات ورزشی در کشور را بررسی کردند.
این مدل به هدف تبیین و ایجاد درک مناسبتر از روابط میان کیفیت خدمات،رضایت،و وفاداری مشتریان در صنعت خدمات ورزشی کمک میکند.
لذا،در تکمیل مدلها و تحقیقات گذشته، این تحقیق بر نگهداری و وفاداری مشتریان متمرکز بوده و بدین منظور اثر کیفیت خدمات به همراه متغیر میانجی رضایت مشتری بر وفاداری مشتری بررسی شده است.
این مطالبه پیشنهاد میکند مدیران باید از سنجش رضایت مشتری و کیفیت خدمات فراتر روند و به اثر آنها بر وفاداری نیز توجه داشته باشند."