چکیده:
به علت اهمیت کارآفرینی در فرآیند توسعه اقتصادی کشورها، مطالعه گرایش های کارآفرینانه از دهه های گذشته تاکنون همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. هدف این تحقیق شناسایی سطح گرایش های کارآفرینانه در بین دانشجویان و تبیین عوامل موثر بر آن است که بر مبنای پاردایم تحقیقات کمی صورت گرفته، از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی، بر پایه راهبرد پیمایش است. جامعه آماری تحقیق حاضر، دانشجویان حضوری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1389-1388 می باشد که بر پایه جدول مورگان نمونه ای با حجم 132 نفر انتخاب گردید که بر مبنای روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده های تحقیق استفاده شد. اعتبار محتوایی و ظاهری گویه های پرسشنامه از طریق اعضای هیات علمی متخصص و قابلیت اعتماد آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (86/0) تایید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان می دهد که شش عامل: ترجیحات شغلی، مطلوبیت فردی و خانوادگی، کارآمدی اجتماعی، کسب موقعیت اجتماعی، انگیزه اقتصادی و روحیه کارفرمایی توانسته اند 33/68 درصد از تغییرات گرایش کارآفرینانه دانشجویان را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
"(2000) (1) Fayolle,Gailly(2004)and Kolvereid(1996) دو مدل نظری اصلی که توسط محققانی که از رویکرد قصد کارآفرینانه برای مطالعه پدیده خلق سرمایهگذاری مخاطرهآمیز و راهاندازی کسبوکار فردی استفاده میکنند،به کار برده شده است عبارتند از نظریه رفتار برنامهریزی شده1آژن2که از روانشناسی برنامهریزی شده شده اخذ گردیده و مدل پدیده کارآفرینی3شاپیرو و سوکل4که بهطور ویژه برای حوزه کارآفرینی ارایه شدهاند.
بنابراین تصمیم فرد به سه عامل یعنی ادراک خود فرد در مورد مطلوب بودن رفتار موردنظر10(درک از جذاب بودن شروع یک کسبوکار)،تمایل خود فرد برای عمل کردن11(یعنی عمل نمودن در راستای نیات خودش)و ادراک خود فرد در مورد (1) Theory of Planned Behavior (2) Ajzen(1991) (3) Entrepreneurship Event (4) Shapero and Sokol(1982) (5) Ajzen and Driver(1992) (6) Attitudes (7) Subjective Norms (8) Perceived behavior control (9) Ajzen(1991) (10) Perceived Desirability (11) Propensity to Act امکانپذیر بودن رفتار1(درجهای که فرد احساس میکند قادر به شروع کسبوکار است) بستگی خواهد داشت.
10ارتباط با سایر کارآفرینان و صاحبان کسبوکار نیز ضمن تأمین برخی مهارتها،اطلاعات مفیدی را در فرآیند آغاز کسبوکار عرضه میکند و عملیاتیسازی (1) Perceived Feasibility (2) Krueger(1993) (3) Katz and Gartner(1988),Shapero and Sokol(1982)and Krueger(2000) (4) Van de Ven(1993) (5) Dess and Beard(1984),Bull and Winter(1991),Keeble and Walker(1994)and Reynolds et al.
میتوان بیان کرد که برای تقویت گرایشهای کارآفرینانه در بین دانشجویان،لازم است عوامل مؤثر بر آن از قبیل؛کارآمدی اجتماعی،انگیزه اقتصادی،مطلوبیت فردی و خانوادگی،روحیه کارفرمایی و کسب موقعیت اجتماعی مورد توجه بیشتری قرار گیرد و تقویت شود.
The effect of attitude toward entrepreneurship,social norms,self-efficacy perceived in predicting entrepreneurial intentions of students in Payam Nor University of Kermanshah."