چکیده:
در جامعه اطلاعاتی، شرکت ها به توسعه مزیت های رقابتی مبنی بر استفاده مناسب و متمرکز از فناوری های اطلاعات و ارتباطات نیاز دارند، که عاملی حیاتی برای موفقیت در بازار امروزی است. این واقعیت به ویژه در رابطه با شرکت های کوچک و متوسط امری حیاتی است، زیرا فناوری های اطلاعات و ارتباطات، در توسعه مدل های سازمانی جدید، رقابت در بازارهای جدید یا ارتقاء ارتباطات درونی و بیرونی به آنها یاری می رساند. به منظور اطمینان از پیاده سازی موثر و سودمند فناوری های اینترنت محوری چون تجارت الکترونیکی در روابط کسب وکار، گام نخست اندازه گیری آمادگی الکترونیکی شرکت ها برای پذیرش این فناوری های نوین می باشد. نتایج این پژوهش، سطوح آمادگی شرکت های یاد شده در حوزه تولید را در ابعاد ششگانه زیر ساخت فنی ـ مخابراتی، ارتباطات با محیط، آمادگی اطلاعاتی، مدیریت و خط مشی سازمانی، منابع انسانی و زیر ساخت فرهنگی، امنیت فناوری اطلاعات و محیط قانونی تبیین کرده و حاکی از آن است که به جز در ابعاد آمادگی اطلاعاتی و مدیریت و خط مشی سازمانی در بقیه ابعاد از آمادگی لازم برخوردار نمی باشند.
خلاصه ماشینی:
"*مدل کارت امتیازدهی آمادگی الکترونیکی:این مدل به وسیله شرکت سیسکو10ایجاد (1) Computer Systems Policy Project(CSPP) (2) Network Readiness Index(NRI) (3) The Center for International Development(CID) (4) Technology Achievement Index(TAI) (5) United Nations Development Programme(UNDP) (6) Supply Chain Assessment and Lean Evaluation System(SCALES) (7) Readiness Assessment Tool for Concurrent Engineering(RACE) (8) Benchmarking and Readiness Assessment for Concurrent Engineering in Construction (BEACON) (9) IQ Net Readiness Scorecard (1) CISCO شده بود و برنامه کاربردی وب محوری است که آمادگی شرکتهای ارائهکننده خدمات فناوری اطلاعات به منظورگذار به یک مدل کسب و کار/تجارت اینترنتی را ارزیابی میکند.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه ابعاد ششگانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:محاسبات تحقیق براساس نتایج جدول 6،وضعیت عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی شهرک صنعتی بزرگ شیراز بهمنظور ورود به عرصه تجارت الکترونیکی در ابعاد آمادگی اطلاعاتی و مدیریت و خطمشی سازمانی در موقعیت مناسبی ارزیابی شده است و در بقیه ابعاد از وضعیت مطلوب برخوردار نمیباشد.
5. پیشنهادهای پژوهش پیشنهادهای سیاستی و توجیه راهکارهای اجرایی برای رشته و تولید بهکارگیری تجارت الکترونیکی در SMSs با محدودیت شهرک صنعتی بزرگ شیراز به شرح زیر ارائه میشود: پیشنهادهای سیاستی و راهکارهای اجرایی *توسعه نیروی انسانی *توسعه زیرساختها *آگاهسازی *پشتیبانی مالی دولت *ارتقاء محیط تجاری،خطمشی،چارچوبهای قانونی و مقرراتی *راهکارهای ارتقای سطح آمادگی الکترونیکی در بعد زیرساخت فنی-مخابراتی و ارتباطات با محیط عبارتند از: 1-طراحی مجدد فرآیندها در شرکتهای کوچک و متوسط به منظور نیل به هدف مشتریمحوری برپایه مزیتهای رقابتی حاصل از بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات."