چکیده:
شرکت های کوچک و متوسط برای اقتصاد هر کشوری از جمله کشورهای درحال توسعه حیاتی می باشند. پدیدارشدن مدل های تجاری وب فرصت های بی شماری را برای شرکت ها به ویژه شرکت های کوچک و متوسط فراهم آورده است که براساس آن به طور همزمان محدودیت های مربوط به برآوردن انتظارات مشتری، سرعت و قابلیت مقایسه قیمت را مرتفع نمایند. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر افزایش آمادگی شرکت های کوچک و متوسط در استفاده از تجارت الکترونیکی است. در این راستا از شرکت های کوچک و متوسط فعال در صنعت موادغذایی، مبادرت به نمونه گیری و دریافت اطلاعات از طریق پرسشنامه شد. برای نیل به این هدف، براساس سوابق تحقیق مدل تحلیلی تحقیق طراحی گردید و بر مبنای آن ده فرضیه طراحی گردید. نتایج نشان می دهد؛ تنها دو فرضیه از میان فرضیات مورد آزمون مورد تایید قرار نگرفت و مابقی فرضیات تایید شد، بر این اساس می توان ادعا نمود که شرکت های کوچک و متوسط در ایران از زیرساخت های برون سازمانی لازم برای به کارگیری تجارت الکترونیکی برخوردار نبوده و همچنین شرکت ها مزبور از حمایت های دولتی لازم برای به کارگیری تجارت الکترونیکی برخوردار نمی باشند.
خلاصه ماشینی:
"2. به دلیل اینکه دانش سازمان را میتوان به دو بخش دانش مدیران و دانش کارکنان تقسیمنمود و به منظور نتیجهگیری بهتر،این فرضیه به دو زیر فرضیه تقسیم شد(دانش مدیران وکارکنان)و هرکدام جداگانه مورد آزمون قرار گرفت و با توجه به اینکه مقدار سطح احتمالآزمون برای هر دو زیر فرضیه کمتر از 0/05 بود و با به دلیل اینکه تفاوت به نفع گروه اول (3-<)بود چنین نتیجهگیری شد که مدیران/کارکنان بنگاههای کوچک و متوسط درصنعت مواد غذایی ایران از دانش لازم در زمینه تجارت الکترونیکی برخوردارند.
4. با توجه به اینکه مقدار سطح احتمال آزمون بیشتر از 0/05 و برابر 0/610 است و نشانمیدهد که تفاوت معناداری بین دو گروه وجود ندارد،چنین نتیجهگیری شد که ?sEMS درایران از زیرساختهای برونسازمانی لازم برای بهکارگیری تجارت الکترونیکی برخوردارنیستند.
7. مقدار سطح احتمال آزمون هفتم بیشتر از 0/05 و برابر 0/760 بود که نشاندهنده ایناست که از نظر آماری تفاوت معناداری بین دو گروه وجود ندارد،چنین نتیجهگیری شد که ?sEMS در ایران از حمایتهای دولتی لازم برای بهکارگیری تجارت الکترونیکی برخوردارنیستند.
8. مقدار سطح احتمال آزمون فرضیه هشتم کمتر از 0/05 بود و با توجه به اینکه تفاوت به نفعگروه اول(3-<)بود چنین نتیجهگیری میشود که انتخاب استفاده از تجارت الکترونیکیتوسط رقبای بنگاههای کوچک و متوسط در ایران،بر تصمیم آنها در اتخاذ استفاده ازتجارت الکترونیکی مؤثر است.
با&%01516NTEG015G% توجه به اینکه بنگاههای کوچک و متوسط در ایران برای کاربرد تجارت الکترونیکی تصمیمگرفتهاند و همچنین با به دلیل آماده نبودن زیرساخت بیرونی و حمایتهای دولتی مورد نیاز،لزوم اتخاذ تدابیر مناسب جهت رفع این مشکلات ضروری به نظر میرسد."