چکیده:
در پی اهمیت روزافزون فعالیت شرکت ها در بازار بین الملل و ابقای آنها در بازار رقابتی و استفاده از مزایای بازار بین الملل، باید به دنبال فرآیندی بود تا از آن طریق شرکت ها بتوانند به سوی بین المللی سازی پیش روند. در تحقیق حاضر فرآیندی را طراحی می کند تا از طریق آن، صنعت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حضور بیشتری در فعالیت های بین الملل داشته باشد. بدین منظور با استفاده از مطالعه فرآیندهای بین المللی سازی، عوامل مهم را شناسایی کرده و در مرحله بعد، این عوامل توسط جامعه آماری امتیازدهی شده است. با استفاده از امتیازات جامعه آماری، مدل مفهومی مناسب جهت بین المللی سازی صنعت کشتیرانی انتخاب گردید. سپس، با استفاده از نظرات خبرگان، مدل اصلاح شد و با مقتضیات تحقیق مورد مطالعه تطبیق داده شد. در نهایت مدل به دست آمده از این روش، مدل کسب وکار جدید بین الملل است که پس از انتخاب این مدل، با نظرات خبرگان در امور کشتیرانی مورد تحلیل قرار گرفت و عوامل مهم آن در هر گام مطالعه شد. پس از اصلاح این مدل بر اساس تحلیل های مذکور و استفاده از مدل انتقال فناوری منتخب، فرآیند مناسب جهت بین المللی سازی صنعت کشتیرانی با رویکرد انتقال فناوری در این صنعت استخراج گردید.
خلاصه ماشینی:
"طراحی فرآیندی برای بین المللیسازی صنعت حملونقل دریاییجمهوری اسلامی ایران با رویکرد انتقال فناوری:مطالعه موردی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رضا سلامی*استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی مهدی صادقی**کارشناسیارشد مدیریت فناوری تاریخ دریافت:1388/09/11 تاریخ پذیرش:1390/05/20 چکیده {IBدر پی اهمیت روزافزون فعالیت شرکتها در بازار بین الملل و ابقای آنها در بازار رقابتی و استفاده ازمزایای بازار بین الملل،باید به دنبال فرآیندی بود تا از آن طریق شرکتها بتوانند به سوی بین المللیسازیپیش روند.
عوامل لازمو کافی برای پایداری کسبوکار بین الملل (به تصویر صفحه مراجعه شود)پس از انتخاب مدل VNI به عنوان مدل مفهومی،اقدام به اصلاح مدل کرده و با توجه بهشرایط صنعت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آن را اصلاح میکنیم.
گامهای مدل VNI به قرار زیر میباشند: گام اول:درونیسازی یک سری از مبادلات همانگونه که در جدول 3 توضیح داده شد به منظور استخراج روشهایی که شرکت کشتیرانیمیتواند از آن برای درونیسازی مبادلات بهره گیرد و به اهداف انتقال فناوریهای مورد نیازخود دست یابد؛از مدل چیزا و مانزینی(1998)استفاده شده است.
ا. ایران به دنبال استفاده از داراییهای بنگاه خود بوده(یعنی به استفاده قابل توجه ازمنابع درونی بنگاه خود تمایل دارد)و نیز تمایل شدیدی به کنترل بر روی فعالیتهای خود داردو چون در پی انتخاب افق زمانی بلندمدت برای همکاریهای خود با دیگر شرکتها میباشد،بهترین روشش جهت ورود به بازارهای بین الملل براساس مدل چیزا و مانزینی(جدول 4)؛ سرمایهگذاری مشترک1است."