چکیده:
فرهنگ یادگیری مفهوم تازه ای است که در دهه های اخیر وارد ادبیات آموزشی شده است. با توجه به این مفهوم کلیه عناصر برنامه درسی، رفتارهای آموزشی معلم و یادگیرنده که در یک محیط یادگیری با یکدیگر تعامل پیدا می کنند، از بستر فرهنگی آن محیط تاثیر می پذیرند. با توسعه فاوا و ظهور جوامع اطلاعاتی مهارت هایی مانند یادگیری مستقل و مادام العمر، یادگیری خودانگیخته، خودرهیاب و کسب مهارت های حل مسئله، برنامه ریزی و تصمیم گیری در موقعیت های پیچیده اولویت بیشتری یافته و از اهداف مهم آموزش و پرورش در سطوح مختلف تلقی می شوند. از طرفی فرهنگ یادگیری در ایران از حیث انفعال یادگیرنده، ضعف تعامل بین یادگیرندگان، معلم محوری، عدم خودانگیختگی یادگیرندگان و پذیرش بدون تحلیل و نقد اطلاعات با اهداف آموزش و پرورش جامعه اطلاعاتی مغایرت دارد. بر این اساس هدف اصلی مقاله حاضر ارائه برنامه عملیاتی برای اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری به سمت مولفه های موردنظر جامعه اطلاعاتی توسط معلم از طریق محیط یادگیری مجازی است.
این مقاله در چهار بخش تنظیم شده تا به سوال اصلی طرح شده پاسخ دهد. در بخش اول فرهنگ یادگیری و در بخش دوم ویژگی های محیط یادگیری مجازی مورد بحث قرار می گیرد. در بخش سوم اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری از طریق محیط مجازی مطرح می شود و در بخش چهارم با توجه به بخش های قبلی، گام های عملیاتی اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری توسط معلم در محیط یادگیری مجازی مورد بحث قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"براین اساس هدف اصلی مقاله حاضر ارائه برنامه عملیاتی برای اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیریبه سمت مؤلفههای مورد نظر جامعه اطلاعاتی توسط معلم از طریق محیط یادگیری مجازی است.
ygogabeW o} اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری از طریق محیط مجازی در مرحله طراحی و تولید برنامه درسی مجازی میتوان با استفاده از قابلیتهای متنوعاین محیط،برنامه درسی غنی و باکیفیتی را برای یادگیرندگان تدارک دید(سراجیو عطاران،1390:121).
همچنین در بخش سوم مقاله تأکید شد که با استفاده از قابلیتهای محیط یادگیریمجازی میتوان در مرحله طراحی و تولید،محتواهای چند رسانهای و تعاملی با کیفیترا برای یادگیرندگان تهیه کرد و فعالیتهای یادگیری متنوعی را تدارک دید تا معلمدر مرحله اجرا با تدابیر و راهبردهای خاص،مهارتهای مورد نیاز جامعه اطلاعاتی رادر یادگیرندگان پرورش دهد.
لیکن در مواجهه با این سؤال که«معلم در مرحله اجرابا چه تدابیری میتواند با اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری مهارتهای مورد نیاز جامعهاطلاعاتی را در یادگیرندگان پرورش دهد؟»در ادامه با استفاده از مدل گراو در چهارمرحله برنامه عملیاتی ارائه میشود.
برنامه عملیاتی ارائه شده در این پژوهش که براساس مدل گراو در چهار مرحلهبا محوریت نقش معلم ارائه شده است،تأکید میکند که با طی آن مراحل و تنظیمنقش معلم،وظایف یادگیرنده و فعالیتهای یادگیری متناسب با هرمرحله میتوانبه تدریج فرهنگ یادگیری را از وابستگی به استقلال در یادگیری،از انگیزش بیرونی بهخودانگیختگی،از یادگیری برای نمره به یادگیری مادام العمر،از یادگیری موضوعی بهیادگیری مسئلهمحور و خودرهیاب سوق داد.
ytiugibmA fo ecnareloT dna msivitcelloC/msilaudividnI fo sleveL ni ecnanossiD fo stceffE deviecreP eht fo ydutS A:gninraeL enilnO ni ytisreviD larutluC."