چکیده:
هدف این تحقیق بررسی چگونگی تاثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانه ی دانشجویان دانشگاه کردستان است. این تحقیق برحسب هدف کاربردی و براساس شیوه ی گردآوری داده ها توصیفی بوده و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری کلیه ی دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89 را شامل می شود که براساس فرمول کوکران 260 نفر به شیوه ی طبقه ای تصادفی ساده به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شده است. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسش نامه، جهت تعیین اعتبار الگو از نرم افزار Amos و برای تعیین میزان تاثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانه از آزمون کای دو بهره گرفته شده است. نتایج نشان می دهد که عوامل فردی رابطه ی معنی داری با ویژگی های کارآفرینانه دارد، به طوری که دانشجویان پسر و آن هایی که وضعیت تحصیلی مناسبی دارند، حس توفیق طلبی، استقلال طلبی و خلاقیت در آن ها بیش تر می باشد. از دیگر یافته های این پژوهش تاثیر مورد انتظار و ادراکات دانشجویان از محیط کارآفرینانه ی دانشگاه بر تقویت رفتارهای کارآفرینانه ی آن ها است.
خلاصه ماشینی:
در این مطالعه عوامل فردی با شاخص هایی مانند جنسیت ، معدل و سـال ورود براسـاس مطالعات جهانگیری و ثقفی (١٣٨٧)، عوامل محیطی با شاخص هایی ماننـد اشـتغال بـه کـار، راه اندازی شرکت ، محیط دانشگاه و شـرکت در دوره هـای آموزشـی کـارآفرینی براسـاس مطالعه کیگندو (٢٠٠٢)، ویژگـی هـای شخـصیتی کارآفرینانـه هـم بـا شـاخص هـایی ماننـد استقلال طلبی ، کنترل درونی ، تحمل ابهام ، ریسک پـذیری و توفیـق طلبـی براسـاس نظریـه ی مک کللند (١٩٦١) و رفتار کارآفرینانه با شاخص هایی مانند ثبت اختراع ، نـوآوری و ایجـاد کـسب وکـار جدیـد در منطقـه براسـاس نظریـه ی کـلارک (٢٠٠٤)، سـنجیده شـده اسـت .
آمارههای توصیفی مرتبط با ویژگی های کارآفرینانه دانشجویان <TD>شاخص </TD> <TD>میانگین </TD> <TD>انحراف معیار </TD> <TD>استقلال طلبی </TD> <TD> 3/125</TD> <TD> 0/412</TD> <TD>کنترل درونی </TD> <TD> 3/241</TD> <TD> 0/354</TD> <TD>خلاقیت </TD> <TD> 3/080</TD> <TD> 0/174</TD> <TD>ریسک پذیری </TD> <TD> 3/191</TD> <TD> 0/257</TD> <TD>توفیق طلبی </TD> <TD> 3/421</TD> <TD> 0/312</TD> براساس اطلاعات ارائه شده در جدول شماره (٤) ملاحظه مـی شـود کـه توفیـق طلبـی و کنترل درونی به عنوان دو شـاخص ویژگـی هـای کارآفرینانـه در بـین دانـشجویان دانـشگاه کردستان نسبت به سه شاخص دیگر وضعیت مناسب تری دارند.
&quot; Characteristics oftrepreneur:social creators, not solo Heroes| &quot;http://www.
R. (2004); &quot;The Entrepreneurship University Demand and Response: Theory and Practice&quot;; Tertiary Education Management, Vol. 22.