چکیده:
این پژوهش با موضوع"تدوین بسته آموزشی بهبود بهره وری برای مدیران صادراتی"می باشد.بدین منظور ابتدا از طریق مصاحبه با مدیران و خبرگان بخش صادرات،اطلاعاتی در خصوص نیازهای آموزشی مدیران صادراتی و چالش های بخش صادرات کسب گردید،سپس با مطالعه چالش های بازرگانی و نیازهای آموزشی مدیران برگرفته از شبکه ONET و با مشورت با مدیران و اساتید مجرب،پرسشنامه ای در پاسخ به سوال های تحقیق در خصوص شناسایی نیازهای آموزشی بهبود بهره وری مدیران صادراتی و الویت بندی دوره های آموزشی تهیه گردید.پرسشنامه با 26 پرسش در خصوص ویژگی های شرکت و مدیر مربوطه و نحوه چگونگی برگزاری کلاس ها و 53 کویه دو طرفه جهت شناخت وضع موجود واحدها در خصوص گذراندن دورها و الویت دوره های آموزشی مذکور و در طیف پنج گزینه ای لیکرت مورد استفاده قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل 510 شرکت صادراتی دارای کارت بازرگانی از استان تهران میباشدکه لیست آنها از سازمان توسعه و تجارت اخذ گردید و با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک تعداد80 واحد به عنوان نمونه انتخاب شدند.
جهت شناخت وضع موجود در بخش دیگری از پرسشنامه از پاسخ دهندگان خواسته شد مشخص کنند که آیا دورههای آموزشی مندرج در پرسشنامه را پیش از این گذراندهاند که از نتایج حاصله مشخص است بیش از 70 درصد پاسخدهندگان دورههای آموزشی را نگذراندهاند و از یافتههای تحقیق میتوان چنین استنباط نمود که مدیران در موضوعات بهبود بهرهوری نیازمند آموزش میباشند.
بنا بر یافتههای آماری اولویتبندی دورههای آموزشی و تقدم و تاخر آنها از نظر اهمیت بنا بر نظر مدیران صادراتی 10 الویت اول به شرح ذیل است: کاهش قیمت تمام شده، شناسایی بازارهای هدف، مهارت در مدیریت ارتباط با مشتری، قراردادهای تجاری، مکاتبات بازرگانی(زبانهای خارجی)، مهارت در مدیریت بحران، مهارت در ایجاد انگیزه در کارکنان، آشنایی با قوانین و مقررات صادرات و واردات ایران و سایر کشورها، امور گمرکی، آشنایی با تکنولوژی روز بستهبندی که مشخص میگردد که اولین چالش واحدهای صادراتی کاهش قیمت تمام شده میباشد که موجب میگردد محصول تولیدی در بازارهای جهانی قابل رقابت گردد و از نظر پاسخ دهندگان آموزشهای مرتبط با روشهای بهبود بهرهوری مبتنی بر محصول نسبت به روشهای بهبود بهرهوری مبتنی بر فرآیند و مبتنی بر کارکنان الویت بیشتری دارد.
لذا تدوین بسته آموزشی بهبود بهرهوری جهت متولیان امر صادرات (به عنوان یکی از ذینفعان بخش بازرگانی)که نقش حائز اهمیتی برای دستیابی به توسعهای پایدار و رشد اشتغال صنعتی و ایجاد تعادل اقتصادی دارند، انجام شده است.