چکیده:
چکیده: به منظور انتخاب آمیختۀ تبلیغاتی مناسب بخش تولیدی صنعت ورزش، نظرات 30 مدیر بازاریابی شرکت های تولیدکنندۀ محصولات ورزشی از طریق پاسخگویی به پرسشنامۀ محقق ساختۀ آمیختۀ تبلیغات بر مبنای مدل AIDA جمع آوری شد. روایی(صوری، محتوایی) پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن ها به دلیل نرخ ناسازگاری پرسشنامه ها که کمتر از 1/0 بود، تأیید شد. برای تحلیل داده ها از روش AHP و نرم افزارExpert Choic11)) استفاده شد. براساس یافته ها، در سطح چهارم، تلویزیون با وزن 522/0؛ در سطح سوم، تبلیغات 396/0؛ در سطح دوم، ایجاد آگاهی با وزن 437/0 بیشترین اهمیت را دارند. نتایج بر مبنای مدل AIDA نشان میدهد در سطح چهارم از نظر ایجاد آگاهی، علاقه و تمایل و سوق دادن مشتریان به خرید، تلویزیون به ترتیب با وزن نهایی510/0، 496/0و 499/0 بیشترین اهمیت را میان ابزارهای تبلیغاتی دارد. نتایج در سطح سوم بر مبنای مدل AIDA نشان می دهد از نظر ایجاد آگاهی، تبلیغات 391/0، از نظر ایجاد علاقه و تمایل، پیشبرد فروش 359/0، از نظر سوق دادن مشتریان به خرید، فروش شخصی با وزن440/0اهمیت بیشتری دارد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین نتایج تحقیق غفوری و همکاران(1382)نشان میدهد رسانهها،به ویژه تلویزیون میتوانند اثر معنیداری روی تغییر نگرش و رفتار مردم داشته باشند(15)و تحقیق دیگری نیز انتخاب رسانههای تبلیغاتی مناسب را عنصری اصلی در پیشبرد اهداف بازاریابی شرکتها معرفی میکند و بر اهمیت تبلیغات به عنوان ابزار اصلی بازاریابی در ایجاد آگاهی مصرفکنندگان از محصولات و خدمات تأکید میکند(12).
صمدی(1387)در پژوهش خود تبلیغات را مؤثرترین روش اصلی ترویج ذکر نمود و استفاده از آمیختۀ ترویجی منسجم را بهترین روش پیشبرد اهداف بازاریابی شرکتها دانست و در میان انواع رسانههای تبلیغاتی برای ایجاد آگاهی و ایجاد نگرش مثبت نسبت به شرکت،تبلیغات تلویزیونی را مؤثرترین کانال دانست(10).
با توجه به تحقیقات میتوان گفت تبلیغات در دوران معاصر اهمیت زیادی دارد،به ویژه پس از رشد گستردۀ فناوری و تولد رسانههای جدید و به کارگیری آنها،جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده و باعث افزایش سطح آگاهیها و دانستنیهای افراد از کالاها و خدمات جدید شده است؛بنابراین به مسئولان شرکتهای تولیدکنندۀ محصولات ورزشی پیشنهاد میشود از ابزارهای نوین تبلیغاتی بیشتری استفاده نموده،برای تبلیغات اعتبار بیشتری قائل شوند.
با وجود هزینۀ زیاد تبلیغات تلویزیونی،اهمیت بیشتر آن را نسبت به دیگر ابزارهای آمیختۀ ترویج میتوان به دلیل سطح پوشش گسترده،فراوانی رؤیت پیام و نحوۀ تأثیر آن،ترکیب صدا،تصویر،حرکت و امکان استفاده از رنگ به منظور ایجاد جاذبۀ خاص برای حواس،دسترسی زیاد به آن،جذب مشتریان جدید،افزایش سهم بازار و همچنین تثبیت نشان تجاری در ذهن مخاطب مهم دانست.
72 dna steS yzzuF:smhtirogla citeneg htiw devlos nemeganam xim noitomorp ."