چکیده:
امروزه دستیابی به بهبود مستمر و سرآمدی در همه ابعاد سازمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ در این راستا، الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ) EFQM ( سازمانها را در جهت حرکت به سمت سرآمدی کمک میکند. در این الگو توانمندسازها نقشی مهم و اساسی در حرکت سازمان به سمت سرآمدی دارند و اولویت بندی آنها برای جلب رضایت کارکنان از ارزش زیادی برخوردار است. هدف این پژوهش، اولویتبندی توانمندسازها مبتنی بر انتظارات کارکنان از مدیریت سازمان با استفاده از تکنیک گسترش کارکرد کیفیت ) (QFD و مقایسه این اولویتبندی با روش معمول، یعنی بدون استفاده از QFD است. به این منظور، شرکت پلی اکریل ایران برای مطالعه موردی انتخاب شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که اولویت بندی توانمندسازهای EFQM قبل و بعد از استفاده از QFD متفاوت است. همچنین از دیگر نتایج حاصله میتوان به مواردی چون کاهش شکاف بین مدیریت و کارکنان، ایجاد جو مناسب برای توسعه روابطی مؤثر و هماهنگ بین مدیران و کارکنان، اولویتبندی مشخصههای عملکردی مدیریت سازمان بر اساس دیدگاه کارکنان و توسعه الگوی EFQM اشاره کرد
خلاصه ماشینی:
"تحقیق حاضر از نوع الگوسازی تلفیقی است و رویه و قدمهای لازم برای تحقیق در شکل 2 نشان داده شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطالعه موردی و تجزیه و تحلیل دادهها نمایی کلی از ارتباط بین متغیرها در شکل 3 ارائه شده است؛در قسمت بالایی،آن،پنج حوزه توانمندسازهای MQFE و در سمت چپ آن،متغیرهایی که جهت ارزیابی عملکرد مدیریت سازمان استفاده میشود،با عنوان انتظارات از مدیر(انتظارات کارکنان از مدیریت سازمان)قرار گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 5،به این مفهوم است که همانطور که حوزه نتایج برگرفته از توانمندسازها است و ارائه بازخور از سمت نتایج به توانمندسازها به بهبود حوزه توانمندسازها کمک میکند،انتظارات کارکنان از مدیریت سازمان(در زمینههای عملکردی پنج حوزه سمت راست شکل 3)نیز به عنوان پیشنیازی جهت بهکارگیری توانمندسازها محسوب میشود و بازخور از توانمندسازها به سمت انتظارات کارکنان در یادگیری و نوآوری سازمان مؤثر است و بازخور از این نتایج به مدیریت سازمان،برای مدیر سازمان،به عنوان کمک در اولویتبندی توانمندسازها و کاهش دهنده شکاف بین مدیریت و کارکنان به حساب میآید با توجه به آنچه گفته شد،میتوان مزایای حاصل از الگوی تلفیقی پیشنهادی را به شرح زیر بیان نمود: تعیین رابطه بین انتظارات از مدیر و توانمندسازهای MQFE و اولویتبندی آنها،کاهش شکاف بین مدیریت و کارکنان و ارتقای کیفیت و سرآمدی سازمان،کاهش سلسله مراتب سازمانی و روانسازی جریان امور،کمک به مدیریت سازمان برای تعیین انتظارات و نقاط ضعف و قوت خود،تفویض اختیار و قدرت،مدیریت مشارکتی،از بین بردن لایههای متعدد مدیریتی و تأکید بر کار گروهی،توسعه الگوی MQFE ."