چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه باورهای معرفتشناسی دانشجویان بر اساس جنسیت، رشته و مقطع تحصیلی انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان منطقه 10 دانشگاه آزاد اسلامی بود، که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شداند. در این پژوهش از پرسشنامه باورهای معرفت شناسی شومر استفاده شده است.یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشجویان رشتههای مختلف، در باورهای معرفتشناختی ساده بودن دانش 1 (به دنبال یک پاسخ بودن) و ثبات دانش با یکدیگر تفاوت معنیدار دارند اما در سایر ابعاد تفاوت ندارند. مقایسه باورهای معرفتشناسی دانشجویان بر اساس مقطع تحصیلی نیز نشان داد که به غیر از ساده بودن دانش و وقوف بر همه چیز، سایر ابعاد در مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معنیدار دارند. مقایسه باورهای معرفتشناسی در دو جنس نشان داد که دختران به ثبات دانش باور بیشتری نسبت به پسران دارند. اما در ابعاد دیگر تفاوتی بین آنها دیده نشد. نتیجهگیری: بنابراین میتوان باورهای معرفت شناختی را یکی از فرایندهای شناخت اجتماعی دانست.
خلاصه ماشینی:
"پژوهشهای متعددی رابطه بین باورهای معرفتشناسی و سایر فرایندهای تربیتی و روانشناختی را تبیین کردهاند، آموزش و یادگیری ریاضیات (گیل، آشتون و آلگینا 9 ، 2004 ، شومر، کروز و رودز 10 ، 1992) ، آموزش سازنده گرایانه (ویندزچیتل و آندره 11 ، 1998) ، یادگیری علوم (نبر و شومر 12 ، 2002)، پیشرفت 13 آکادمیک (سواک و کانتویل 14 ، 2001، شومر، 1993) Ordon˜ ez Schommer Epistemological Beliefs innate ability (IA) simple knowledge (SK) Quick learning Certain knowledge (CK) omniscient authority (OA) Gill, Ashton,& Algina Schommer, Crouse, & Rhodes Windschitl & Andre Neber & Schommer achievement Scevak & Cantwell طبقه بندی معنایی 1 (استس 2 ، 2002)، خواندن انتقادی 3 (ماسون و بوسکولو،2002)، درک متن 4 (شومر، 1990)، تجزیه و تحلیل و حل مسئله (اوه و تسیا، 2003)، ماهیت دانش (بوهل، الکساندر و مورفی 5 ، 2002، هال، چیارلو و ادمونسون 6 ، 1996، شومر، مائو، بروخارت و هاتر 7 ، 2000)، واکنش به وقایع و رخدادهای زندگی روزانه (شومر و هاتر 8 ، 2002)، تصور نسبت به پرورش (چان 9 ، 2000، چان و الیوت 10 ، 2000).
12) ریشه خطای تقریب میانگین مجذورات 17 (RMSEA) برابر با semantic categorization Estes critical reading text comprehension Buehl, Alexander, & Murphy Hall, Chiarello, & Edmondson Schommer, Mau, Brookhart, & Hutter Schommer & Hutter Chan Chan & Elliot Ordon˜ ez innate ability (IA) simple knowledge (SK) Quick learning Certain knowledge (CK) omniscient authority (OA) Root Mean Squared Error Of Approximation جدول 2- خلاصه تحلیل واریانس مقایسه باورهای معرفت شناسی دانشجویان بر مقطع تحصیلی."