چکیده:
مقدمه و هدف: نظریه ذهن یکی از مهمترین مباحث شناخت اجتماعی می باشد و از آنجا که پیش نیازی برای درک محیط اجتماعی و درگیری در رفتارهای اجتماعی رقابت آمیز است، طی دهههای اخیر در عرصه روانشناسی مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی تحول شناخت اجتماعی بر اساس نظریه ذهن و مقایسه نظریه ذهن در سه گروه از کودکان 3، 5 و 7 ساله میباشد. روش: برای این منظور 150 نفر از کودکان مذکور از شهرستان رشت به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند و به آزمون 38 سوالی نظریه ذهن پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی در سطح معنیداری01/0≥ α مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان دادند که بین سه سطح نظریه ذهن در سه گروه مذکور تفاوت معناداری وجود دارد، به این صورت که آزمودنیهای سنین بالاتر نسبت به آزمودنیهای سنین پایینتر در همه سطوح نظریه ذهن، نمرات بالاتری را اخذ نمودند. نتایج: مبتنی بر یافتههای پژوهش حاضر میتوان اذعان نمود که کودکان با افزایش سن در سیر تحولی خود به سطوح متمایزی از نظریه ذهن دست مییابند.
خلاصه ماشینی:
"مربی گروه روانشناسی و دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران (تاریخ وصول: 24/11/91 - تاریخ پذیرش: 27/01/92) چکیده واژگان کلیدی: Development of Social Cognition in theory of mind in children Ali Asghar Kako Jouybari1, Farhad Shaghaghi2, *Majid Baradaran3 1.
شایسته است مطرح گردد که اغلب پژوهشهای صورت گرفته در ایران به بررسی کودکان اوتیسم (حیدری، شامیوه اصفهانی و فرامرزی،1390، ص 64 و منصوری، چلبیانلو، 1389، ص 115)، عقب ماندههای ذهنی (انصارینژاد و همکاران، 1390، ص105؛ قمرانی، البرزی و خیر، 1385، ص181؛ مشهدی و محسنی، 1385، ص134؛ عبداله زاده رافی، بهرامی، میر زمانی، صالحی و حسنزاده اول، 1389، ص19) و کودکان ناشنوا (حسنزاده، محسنی، افروز و حجازی، 1386، ص19) پرداختهاند که پژوهش حاضر در حوزه روانشناسی تحولی و با هدف تحول شناخت اجتماعی بر اساس نظریه ذهن در پسران سالم سه، پنج و هفت سالگی پرداخته است تا ماهیت و رشد تئوری ذهن به تصویر کشیده شود و مشخص گردد که آیا مؤلفههای مطرح شده در نظریه ذهن به صورت مرحلهای است و اینکه آیا کودکان در سیر تحولی خود مراحل متمایزی از سطوح نظریه ذهن را تجربه مینمایند؟ روش جامعه، نمونه و روش انتخاب نمونه جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی کودکان مذکر شهرستان رشت تشکیل میدهند که در این راستا پژوهشی تحولی از نوع مقطعی که از نمونه پژوهشهای علی- مقایسهای است، شکل گرفت و با انتخاب 150 نفر به عنوان گروه نمونه که متشکل از کودکان پسر سه، پنج و هفت ساله میباشند به بررسی تحولی نظریه ذهن پرداخته شد.
The Study of Cognitive Development in Deaf Children Based on Theory of Mind(Text in Persian)."