خلاصة:
The purpose of present study was to examine the structural relationship between perceived transformational teaching and critical thinking mediated by motivational beliefs (self-efficacy, intrinsic interest and test anxiety) among university students. The population in this study was all of the undergraduate students of Psychology of Islamic Azad University, Karaj Branch, Iran, in 2019-2020 academic year. From this population 384 students were selected using random stratified sampling method. The research instruments were Transformational Teaching Questionnaire (TTQ), The California Critical Thinking Disposition (CCTD) questionnaire and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). The proposed model of the relationships between variables was tested using path analysis. According to results, proposed model had an acceptable fitness regarding fitness indices. In general, the results showed that perceived transformational teaching are effective both directly and indirectly through self-efficacy, intrinsic interest and test anxiety with critical thinking disposition.
این پژوهش با هدف مدل یابی روابط ساختاری تدریس تحول آفرین ادراک شده با گرایش به تفکر انتقادی با میانجی گری باورهای انگیزشی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش مذکور همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ به تعداد ۳۵۱۲ بود که از بین آنها تعداد ۳۸۴ نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای تدریس تحول آفرین بوجامپ و همکاران (۲۰۰۰)، تفکر انتقادی فاسیون و فاسیون (۱۹۹۰) و باورهای انگیزشی پینتریچ و دی گروت (۱۹۹۰) استفاده شد. تجریه و تحلیل آماری با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار آموس انجام شد. نتایج نشان داد که نقش میانجی خودکارآمدی و علاقه درونی در رابطه تدریس تحول آفرین و گرایش به تفکر انتقادی معنی دار بود (p ۰. ۰۵). همچنین نتایج نشان داد رابطه متغیرهای تدریس تحول آفرین و گرایش به تفکر انتقادی با نقش میانجی خودکارآمدی، اضطراب و علاقه درونی برابر ۱۴۵/ ۰ بود که با توجه به سطح معنی داری آن (p <۰. ۰۵) از نظر آماری معنی دار بود. بر اساس نتایج یافتههای این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که پژوهش حاضر از نظر آماری دارای شاخصهای برازش قابل قبولی داشت. بنابراین برای مدل یابی روابط ساختاری تدریس تحول آفرین ادراک شده میتوان از تفکر انتقادی با میانجی گری باورهای انگیزشی در دانشجویان استفاده کرد.
ملخص الجهاز:
Structural Relationships between Perceived Transformational Teaching and Critical Thinking: Mediating Role of Motivational Beliefs Zohreh Barzegar1, Qamar Kiani2*, Ali Shahnavaz3 Iranian Evolutionary and Educational Psychology Journal December 2020: 249-257 © University of Hormozgan Publication 2020 DOI: 10.
ir Abstract: The purpose of present study was to examine the structural relationship between perceived transformational teaching and critical thinking mediated by motivational beliefs (self-efficacy, intrinsic interest and test anxiety) among university students.
The research instruments were Transformational Teaching Questionnaire (TTQ), The California Critical Thinking Disposition (CCTD) question- naire and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ).
In general, the results showed that perceived transformational teaching are effective both directly and indirectly through self-efficacy, intrinsic interest and test anxiety with critical thinking disposition.
Educational systems often reveal learning outcomes based on academic achievements; therefore, students with high critical thinking skills are quite successful (Abdi Ansar, Fathi azar, and Abdollahi, 2015).
This study aimed to develop a model to predict the structural relationship between transformational teaching style and critical thinking mediated by motivational beliefs of students.
In other words, the variables (self-efficacy, test anxiety and intrinsic interest) mediate the relationship between the exogenous variable (transformational teaching) and the endogenous variable (critical thinking).
Discussion This study developed a model to predict the structural relationship between transformational teaching and critical thinking mediated by motivational beliefs of students.
(2015), The relationship between critical thinking with cre- ativity, self-efficacy beliefs and academic performance of teacher- students, Journal of Research in School and Virtual Learning, 2, 42-53.