Abstract:
مخاطب شناسی در آفرینش آثار ادبی ، آموزشی و کمکآموزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است و این موضوع به هنگام نگارش متون ویژة کودکان اهمیت بیشتری پیدا می کند. متخصصان ادبیات و آموزش کودکان و نوجوانان به این موضوع واقف هستند که کاربرد واژگان و ساختارهای دشوار در متن ، آموزش را مختل کرده و احساس لذت خواندن را در کودکان از بین می برد. بنابراین در نگارش متون آموزشی و کمکآموزشی توجه به گروه سنی مخاطبان برای استفاده از واژگان پایه ، یعنی واژگانی که بیشتر افراد در یک گروه سنی آنها را فهمیده و به کارمی برند، اهمیت زیادی دارد. در این تحقیق ، با در نظر گرفتن طرح واژگان پایه از نعمت زاده و همکاران (١٣٩٠)، میزان کاربرد این واژگان در ٢٠ اثر (١٠ داستان و ١٠ شعر ) منتخب از مجلة «رشد نوآموز» سال ١٣٩٠ را بررسی کرده ایم . نتایج این تحقیق در نگارش و نیز بازبینی آثار ویژة کودکان مقطع ابتدایی کاربرد دارد. هدف از انجام چنین تحقیقاتی ، شناسایی واژگانی است که کودکان ایرانی در تمام نقاط کشور آن ها را می فهمند تا هنگام تهیة محتوای آموزشی از واژگان نامفهوم و دشوار استفاده نشود.
Machine summary:
کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران دریافت : ٩١/١١/١١ پذیرش : ٩٢/٥/١ چکیده مخاطب شناسی در آفرینش آثار ادبی ، آموزشی و کمکآموزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است و این موضوع به هنگام نگارش متون ویژة کودکان اهمیت بیشتری پیدا می کند.
در این تحقیق درصددیم ازطریق مقایسة واژگان پایة معرفی شده توسط نعمت زاده و همکاران (١٣٩٠) با داستانها و شعرهای مجلة رشد نوآموز، میزان کاربرد آن ها را در این متون بررسی کنیم .
aWl orpus BNC) 89 tucb ’rsty 101 ruegqhueesn y 12 lag 13Aronof nd udeman همچنین تحقیقات قابل توجهی با موضوع کاربرد واژگان پایة زبان فارسی در ادبیات کودک و نوجوان و برنامه ریزی درسی انجام شده است .
از دیگر تحقیقات انجامشده دربارة این موضوع می توان به طرح تحقیقی ایمن (١٣٥٧) اشاره کرد که با تحلیل گفتار و نوشتار کودکان ایرانی در گروه های سنی ٦ تا ١٢ ساله ، حدود چهار میلیون واژه را به عنوان جامعة آماری مورد بررسی قرار داده است .
طیبی (١٣٨٢) برای شناسایی واژگان پایه ، از دستاوردهای معناشناسی و ردهشناسی زبان بهره گرفته و الگویی را ارائه کرده که در آن کوشیده است ضمن برطرف کردن مشکلات ١٤ویژکودکا پا هایدوم سودبستان ٥ویژکودکا پا هایچهارم پنج دبستان فهرست های پیشین ، به دو هدف دیگر نیز دست یابد که عبارت اند از: قابلیت به کارگیری الگو در سراسر کشور و تسهیل کاربرد آن و همچنین سهولت طبقه بندی و امکان بازنگری داده ها.
٦١/٤ درصد از واژگان پایة مورد نظر نعمت زاده و همکاران در متون مجلة رشد نوآموز هم مورد استفاده قرار نگرفته که آمار قابل توجهی است .