Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطة عدالت سازمانی و تنبلی اجتماعی در بین کارکنان بانک ملت استان مازندران است. جامعة آماری این تحقیق را همة 1100 نفر کارکنان شاغل در شعب این بانک در استان مازندران تشکیل میدهد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، حداقل حجم نمونه برای اجرای این پژوهش 285 نفر است. روش نمونهگیری پژوهش حاضر تصادفی سیستماتیک و ابزار تحقیق پرسشنامه است. از 366 پرسشنامة توزیعشده، 292 پرسشنامة مناسب تحلیل به دست آمد. این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی، و تحلیل دادهها به روش مدل معادلات ساختاری انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد عدالت سازمانی با تنبلی اجتماعی کارکنان رابطة منفی و معنادار دارد،. همچنین، از بین مؤلفههای عدالت سازمانی، عدالت مراودهای مهمترین عامل در عدم بروز تنبلی اجتماعی کارکنان بانک ملت استان مازندران است
Machine summary:
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٢/١٢/٠٥؛ تاریخ پذیرش: ١٣٩٣/٠٦/١٠) چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطة عدالت سازمانی و تنبلی اجتماعی در بین کارکنان بانک ملت استان مازندران اسـت .
همچنین ، از بین مؤلفه های عدالت سازمانی ، عدالت مراودهای مهم ترین عامل در عدم بـروز تنبلی اجتماعی کارکنان بانک ملت استان مازندران است .
مدیران سازمانها باید به نقـش عـدالت سـازمانی و نتـایج آن در سـازمان توجه زیادی نشان دهند و سعی کنند با فراهم کـردن محیطـی مناسـب بـرای کارکنـان و توجـه بـه نیازهای آنها باعث کاهش بروز تنبلی اجتماعی و افزایش عملکرد سازمان شوند.
عـلاوه بـر ایـن ، تـا بـه حـال پژوهشی ، رابطة همزمان عدالت سازمانی (با سه بعد عدالت توزیعی ، رویه ای و مراودهای ) و تنبلـی اجتماعی را بررسی نکرده است .
از این رو، پژوهش حاضر رابطة عدالت سازمانی و تنبلی اجتماعی کارکنان بانک ملت استان مازندران را بررسی کرده است .
بـر اسـاس شواهد، ادراک عدالت سازمانی فقط به قضاوت افـراد دربـارة عـدالت در نتـایج عملکـرد محـدود نمی شود، بلکه قضاوت افراد دربارة روشهای اتخاذ تصمیم را نیـز دربرمـی گیـرد ( ,Tyler &Lind ١٩٨٩ ;١٢٣.
مدل مفهومی و فرضیة اصلی تحقیق شکل ١، مدل مفهومی تحقیق حاضر را نشان می دهد که در آن، عدالت سـازمانی بـه عنـوان متغیـر پیش بین و تنبلی اجتماعی به عنوان متغیر ملاک به کار گرفته شده است .
"Understanding social loafing: The role of justice perceptions & exchange relationships".
"An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, & organizational citizenship behavior in hospitality industry".