Abstract:
هدف از انجام این تحقیق بررسی آموزش موثر هنر در پرورش خلاقیت دانشآموزان بود. جامعهی این پژوهش دانشآموزان پسر سال سوم راهنمایی ناحیهی یک همدان بودند که از بین این جمعیت 1760 نفری، پنج گروه (سه گروه آزمایش و دو گروه کنترل) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. گروه اول دارای سه عامل مهم بود (افزایش زمان آموزش، محتوای کارآمد و معلم متخصص)، گروه دوم به دو عامل از این عوامل دسترسی داشت (محتوای کارآمد و معلم متخصص) و گروه سوم تنها از معلم متخصص بهرهمند بود. دو گروه دیگر نیز به عنوان گروه کنترل از هیچ یک از این عوامل برخوردار نبودند. آزمون سنجش خلاقیت جمال عابدی برای اندازهگیریهای پیش و پس از عمل آزمایش به کار رفت. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد هر یک از عوامل سه گانهی مذکور در آموزش درس هنر در پرورش خلاقیت دانشآموزان موثر هستند.
Machine summary:
- Hickman - Dewey - Art As Experience - Berenato - Eisner - Ward, Huckstep, & Tsakanikos پیشینهی تحقیق کاندا و دانیل 1 (2005) مطالعهای را با تمرکز بر تحلیل چگونگی نقش هنرهای بصری در پرورش تفکر خلاق و تفکر انتقادی دانشآموزان دورهی راهنمایی تحصیلی ترتیب دادند.
حاجی حسینی (1377) در پایاننامهی خود به بررسی برخی از موانع و محدودیتهای برنامهی درسی هنر از نظر معلمان هنر دورهی راهنمایی تحصیلی پرداخته است و در نتایج خود مشکلات آموزش هنر را به صورت زیر گزارش میکند: کمبود مواد و وسایل آموزش هنر، کیفیت و انگیزهی پایین نیروی انسانی، کمبود کمی نیروی انسانی متخصص و علاقهمند، عدم تناسب و ناهماهنگی بین سطح سنی دانشآموزان و محتوای ارائه شده در کتب آموزشی هنر.
از مهمترین نتایج وی عبارتند از: اغلب معلمان مدرک تحصیلی فوق دیپلم و بیشتر آنها کمتر از پنج سال سابقه تدریس دارند؛ انتخاب درس هنر برای تدریس - Heather & Moorefeild- Lang از جانب معلمان بر اساس علاقه نبوده است؛ وسایل و ابزار لازم برای انجام کارهای هنری فراهم نیست؛ وقت در نظر گرفته شده برای آموزشهای هنری محدود است؛ اکثر دانشآموزان درس هنر را درسی کم اهمیت میدانند؛ اکثر معلمان از سبک تفکر همگرا در آموزش استفاده میکنند تا واگرا؛ ارتباطی بین هنر دورهی ابتدایی و راهنمایی وجود ندارد.
بنابراین منظور از آموزش مؤثر هنر در این پژوهش آموزشی است که به رفع پارهای از موانع مهم اشاره شده در پژوهشهای قبلی میپردازد و آنها را بنا بر ادبیات نظری عوامل مؤثر بر پرورش خلاقیت دانشآموزان میپندارد.
The Relationship of Arts Education to Student Motivation, Self-Efficacy, and Creativity in Middle Schools, Unpublished Doctoral Dissertation: University of North Carolina.