Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی یادگیری خود راهبر و مولفههای آن با رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستانهای دولتی شهر بوشهر بود. بدین منظور 246 دانشآموز به شیوهی تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در پژوهش حاضر شرکت نمودند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر مقیاس خود راهبری در یادگیری (فیشر و همکاران)، مقیاس چند وجهی رضایت از زندگی (هیوبنر) بود و نیز برای ارزیابی عملکرد تحصیلی میانگین نمرات درسی (معدل) دانشآموزان مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل دادهها علاوه بر روش آمار توصیفی، روش تحلیل رگرسیون نیز به کار رفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین یادگیری خود راهبر و ابعاد آن (خود مدیریتی، رغبت به یادگیری و خود کنترلی) با رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی رابطهی مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که بعد خود مدیریتی بهترین پیشبین رضایت از زندگی و بعد رغبت به یادگیری بهترین پیشبین عملکرد تحصیلی است. به عبارتی نتایج تحلیل نشان داد که مولفههای یادگیری خود راهبر پیشبین مناسبی برای رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی هستند.
Machine summary:
ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر مقیاس خود راهبری در یادگیری (فیشر و همکاران)، مقیاس چند وجهی رضایت از زندگی (هیوبنر) بود و نیز برای ارزیابی عملکرد تحصیلی میانگین نمرات درسی (معدل) دانشآموزان مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین یادگیری خود راهبر و ابعاد آن (خود مدیریتی، رغبت به یادگیری و خود کنترلی) با رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی رابطهی مثبت معنیداری وجود دارد.
رضایت از زندگی به شناخت -self directed learning -responsibility -independent -Goss -Long -Connolly -well-being -positive affect -negative affect 0 -life satisfaction و فرایند قضاوت ذهنی برمیگردد و مراد از آن نگرش فرد، ارزیابی عمومی نسبت به کلیت زندگی خود و یا برخی از جنبههای زندگی، همچون زندگی خانوادگی و تجربهی آموزشی است (دینر، سان، لوکاس و اسمیت 1 ، 1999، نقل در زکی، 1386).
فیشر 6 (1988، نقل در رابرسون و مریام 7 ، 2005) در مطالعهای که با 786 بزرگسال انجام - Diener, Sun, Lucas, Smith - academic performance - Broc kett - East - Valente -Fisher -Roberson & Merriam داد نشان داد که بین آموزش رسمی، یادگیری خود راهبر و رضایت از زندگی ارتباط مثبتی وجود دارد.
-self directed learning scale -King & Tague -self management -desire for learning فیشر و همکاران (2001) ضریب پایایی را به روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 92/0 به دست آوردند و این ضریب برای خرده مقیاسهای خود مدیریتی، رغبت برای یادگیری و خود کنترلی به ترتیب 85/0، 84/0 و 83/0 گزارش شده است.