Abstract:
منطقالطّیر عطّار، داستان سفر گروهی از مرغان به راهنمایی هدهد به کوه قاف برای رسیدن به آستان سیمرغ است. در این منظومه هر مرغ، بیانگرگروهی از انسانهاست که در جستجوی حقیقتی دست به سفر میزنند و سختیهای راه سبب میشود که یکی پس از دیگری از ادامة راه منصرف شود. در پایان مسیر، سیمرغ به کوه قاف میرسند و در حالتی شهودی درمییابند که سیمرغ در حقیقت، خودشان هستند. نسیب عریضه، شاعر معاصر لبنانی نیز حرکت انسان به سوی کمال و تلاش نفس را در کشف عوالم مجهول و گریز از دنیا را در چکامهای عارفانه به تصویر کشیده است و آن را علی طریق ارم نامگذاری کرده است. نگارنده در این پژوهش با بهره گیری از مکتب ادبیّات تطبیقی آمریکا به بررسی و تطبیق مراحل هفتگانه سلوک در منطقالطّیر با مراحل سفر عرفانی در چکامة علی طریق ارم نسیب عریضه پرداخته و در نهایت بیان نموده است که نسیب عریضه در قصیدة خود در موارد بسیاری مضامینی مشترک با شاعر پارسیگوی دارد.
Machine summary:
جستاری تطبیقی در مراحل سفر عرفانی عطار نیشابوری در منطقالطیر و نسیب عریضه در علی طریق إرم 1 محسن سیفی استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشان فاطمه لطفی مفرد نیاسری دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشان چکیده منطقالطیر عطار، داستان سفر گروهی از مرغان به راهنمایی هدهد به کوه قاف برای رسیدن به آستان سیمرغ است.
نگارنده در این پژوهش با بهره گیری از مکتب ادبیات تطبیقی آمریکا به بررسی و تطبیق مراحل هفتگانه سلوک در منطقالطیر با مراحل سفر عرفانی در چکامة علی طریق إرم نسیب عریضه پرداخته و در نهایت بیان نموده است که نسیب عریضه در قصیدة خود در موارد بسیاری مضامینی مشترک با شاعر پارسیگوی دارد.
شیخ عطار در بیان این وادی اینگونه میسراید: «چون فرود آیی بوادی طلبصد بلا در هر نفس اینجا بودجد وجهد اینجات باید سالهاچون شود آن نور بر دل آشکار پیشت آید هر زمانی صد تعبطوطی گردون مگس اینجا بودزانک اینجا قلب گردد کارهادر دل تو یک طلب گردد هزار» (عطار، 1385: 216) میتوان گفت طلب، تشنگی روزافزون طالب است بـرای دیـدار جـانـان و جستـن و خواستـن او بیعلت و سببی، طالب را در این راه نه از خود خبر است و نه از غیر که او سر تا پا معشوق است (نک: صارمی، 1389، ج 2: 160) نسیب عریضه شاعر معاصر لبنانی نیز سفر خود را با ابیاتی شروع میکند که در آن همراهان خویش را به پیمودن مسیر فرامیخواند.