Abstract:
جستجوی عشق و رسیدن به کمال یکی از اصلیترین بنمایههای میراث ادبی و هنری جهان است. جهانشمول بودن این درونمایه ازجمله عللی است که باعث شده این مفهوم در آثار نویسندگان متعدّدی منعکس شود. منطقالطیّر عطّار، این مفهوم را در قالب "هفت وادی عشق" که بیانگر سیر صعودی انسان برای رسیدن به کمال است، به تصویر کشیده است. آندره شدید، نویسنده فرانسوی زبان، در داستان کوتاه «مرد نیمتنه و مسافرش»، جستجوی کمال و محبّت را در قالب زندگی دو شخصیت کمالجو، که در نهایت به اتّحاد میرسند، ترسیم نموده است و هفت وادی عشق به طور تلویحی در این متن، با همان ترتیب مورد نظر عطّار ارایه شده است. بررسی تطبیقی این دو اثر با توجّه به بایستههای نظری بینامتنیّت ریفاتر، میتواند راهگشای یافتن نقطه نظرات مشابه آندره شدید و عطّار در ارتباط با موضوع هفت وادی عشق و بررسی چیستی و چرایی همپیوندیهای بازنمود این مفهوم نزد آنها باشد.
The search of love and perfection is one of the main topics of cultural and artistic heritage of the world. The cosmopolitan aspect of this issue justifies its influence on the works of several writers. Mantiq-ot-Teir of Attar illustrates this subject in the form of “seven valleys of love”. Andree Chedid, the french language writer, has also demonstrated this process in one of her short stories named “The man-trunk and his traveler”. She represents in this story the life of two characters who complete each other, and at last they become unified. In fact, we can distinguish implicitly the seven valleys of love in this story as the same order mentioned in Mantiq-ot-Teir. Therefore, a comparative study of these texts, by profiting from the theoretical bases of Riffaterre’s intertextuality, lets us finding the similarities between the viewpoints of Attar and Chedid concerning seven valleys of love and verifying the why and wherefore of resemblances and commun features of this subject.
Machine summary:
بررسي بينامتني هفت وادي عشق منطق الطير عطار در مرد نيم تنه و مسافرش از آندره شديد ابراهيم سليمي کوچي * دانشيار ادبيات تطبيقي دانشکده زبان هاي خارجي ، دانشگاه اصفهان ، اصفهان ، ايران ** نيکو قاسمي اصفهاني دانشجوي دکتراي ادبيات فرانسه ، دانشکده زبان ها و ادبيات خارجي ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ٩٦/٠٢/٢٠، تاريخ تصويب : ٩٦/٠٧/٠٢، تاريخ چاپ : دي ١٣٩٨) چکيده جستجوي عشق و رسيدن به کمال يکي از اصلي ترين بن مايه هاي ميراث ادبي و هنري جهان است .
آندره شديد، نويسنده لبناني فرانسوي زبان ، در داستان کوتاه «مرد نيم تنه و مسافرش »، جستجوي کمال و محبت را در قالب زندگي دو شخصيت کمال جو، که در نهايت به اتحاد مي رسند، ترسيم نموده و هفت وادي عشق به طور تلويحي در اين متن ، با همان ترتيب مورد نظر عطار ارايه شده است .
به عبارتي ، ارتباط موجود در بين متون يکي از علل اصلي تغيير ساختار و فرم ظاهري آن ها مي باشد (همان : ٢٤٢٣) و متن جديد توليد شده ، که داراي ساختاري متفاوت است و هم چنين از عناصر ديگر نوشتارها بهره جسته ، به نوعي جايگزين متون قبل از خود مي گردد و به عنوان منبعي جديد براي بررسي ساختاري در کانون توجه قرار مي گيرد.
٢٣ بررسي هفت وادي عشق در داستان «مرد نيم تنه و مسافرش » از منظر بينامتنيت ريفاتر فريدالدين عطار و آندره شديد، از جمله نويسندگاني هستند که ديدگاه هاي نسبتا مشابهي در رابطه با مفهوم «عشق » دارند.