Abstract:
توجه به بدن در جوامع معاصر روبهفزونی است. آمارهای فزاینده جراحیهای زیبایی و مصرف لوازم آرایشی نیز نشان از همین موضوع در ایران دارد در فرایند مدیریت بدن رسانهها و از جمله شبکههای اجتماعی نقشی تعیینکننده دارند، چرا که تصور افراد از بدن ایدهآل اغلب متکی به تصاویر رسانهای است. ویژگیهایی چون سطح دسترسی بالا، بصری بودن و عامهپسندیِ ناشی از حضور ستارگان، اینستاگرام را بدل به مورد مناسبی برای مطالعات مدیریت بدن میکند. این مقاله با استفاده از روش پیمایش به بررسی نقش اینستاگرام در مدیریت بدن زنان میپردازد. جامعه آماری شامل کلیه دختران و زنان بین ۱۵ تا ۵۵ سال ساکن منطقه یک و منطقه بیست تهران (شهر ری) است. جمعآوری اطلاعات با بهرهگیری از تکنیک پرسشنامه و به روش نمونهگیری احتمالی و از نوع تصادفی چندمرحلهای انجام شده است. یافتهها نشان میدهد بین منطقه محل سکونت و تمایلات زنان در مدیریت بدن تفاوت معناداری وجود ندارد. با افزایش مصرف اینستاگرام، تمایلات مدرن زنان در مدیریت بدن افزایش مییابد. همچنین نحوه مصرف اینستاگرام با نحوه مدیریت بدن در ارتباط است، بدین معنی که زنان دنبالکننده سلبریتیها و صفحات مد هم به لحاظ نگرش و هم به لحاظ رفتار از سطح مدیریت بدن بالاتری برخوردارند. علاوه بر این یافتهها نشان میدهند زنانی که صفحات سلبریتیها را دنبال میکنند، میزان رضایتشان از ظاهر و بدن خود پائینتر است. میتوان مدعی شد یافتهها در سطحی کلیتر حاکی از این هستند که میان فعالیت در شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام و تغییر چارچوبهای ارزشی زنان ایرانی در حوزه بدن ارتباط وثیقی وجود دارد.
As modern values develop, centralization of the body is ascending. Statistics of cosmetic surgeries and makeup usage vividly clarifies the intensification of paying attention to the body. The term “body as a project” means that nowadays body management has turned into a routine process in order to identify the one’s personality for and unlike the past it does not belong to the elites anymore. Within this process, the media have an influential effect. Alongside the media, the popularity of social networks such as Instagram has led to many social consequences. This research is to discuss the effects of Instagram on body management among women by adopting a survey research method. Statistical population for this study includes women from 15 to 55 years of age who live in districts 1 and 20 of Tehran. the data was collected via a questionnaire. Multistage probability sampling is used to analyze the data gathered. the results suggest the more women use Instagram, the more they care about the idea of body management. Also how they use Instagram would affect the level of the management; this means women who follow celebrities pay more attention to their body. These women are not satisfied enough with their appearance and body. The results prove that there is a strong relationship between the usage of social media and the change in values women in Iran have regarding the body.
Machine summary:
(به تصویر صفحه رجوع شود) تصوير ١- مدل نظري و مفهومي تحقيق فرضيه هاي تحقيق مبتني بر اين چارچوب نظري فرضيه هاي اين تحقيق عبارتاند از: فرضيه اول : به نظر ميرسد که بين ميزان استفاده زنان از شبکه اجتماعي اينستاگرام و تمايل به کنترل وزن رابطه وجود دارد.
جدول ١٣- آزمون همبستگي پيرسون بين ميزان استفاده زنان از شبکه اجتماعي اينستاگرام و اقدام به کنترل وزن (به تصویر صفحه رجوع شود) ٣-٣- ميزان استفاده از اينستاگرام و تمايل به مصرف روزانه لـوازم آرايـشي - بهداشتي فرضيه سوم: به نظر ميرسـد کـه بـين ميـزان اسـتفاده زنـان از شـبکه اجتمـاعي اينستاگرام و تمايل به مصرف روزانه لوازم آرايشي - بهداشتي رابطه وجود دارد.
جدول شماره ١٤ بيانگر رابطه بين ميزان استفاده زنان از شبکه اجتماعي اينستاگرام و تمايل به مصرف روزانه لوازم آرايشي - بهداشتي است .
جدول ١٤- آزمون همبستگي پيرسون بين ميزان استفاده زنان از شبکه اجتماعي اينستاگرام و تمايل به مصرف لوازم آرايش -بهداشتي (به تصویر صفحه رجوع شود) ٤- ٣- ميزان استفاده از اينستاگرام و مصرف روزانه لوازم آرايشي - بهداشتي فرضيه چهارم: به نظر ميرسد که بـين ميـزان اسـتفاده زنـان از شـبکه اجتمـاعي اينستاگرام و مصرف روزانه لوازم آرايشي - بهداشتي رابطه وجود دارد.
جدول ١٥- آزمون همبستگي پيرسون بين ميزان استفاده زنان از شبکه اجتماعي اينستاگرام و مصرف روزانه لوازم آرايشي - بهداشتي (به تصویر صفحه رجوع شود) ٥- ٣- ميزان استفاده از اينستاگرام و تمايل به عمل هاي زيبایی فرضيه پنجم : به نظر ميرسـد کـه بـين ميـزان اسـتفاده زنـان از شـبکه اجتمـاعي اينستاگرام و تمايل آن ها به عمل هاي زيبایی رابطه وجود دارد.