Abstract:
: تعریف فیلمهای کالت به عنوان «فیلمهائی بعضا مهجور با هواداران اصطلاحا پروپاقرص» یکی از تعاریف پذیرفتهشده در بستر و تاریخ مطالعات سینمائی است. این پژوهش به مساله «شناخت دقیقتر رفتارها و ویژگیهای هویتی» جامعه آماری سطح الف (54نفر) از افرادی که در فرایند پژوهش در طول چهارسال از طریق شبکههای اجتماعی شناسائی شده و باتوجه به اعلام خود هوادار یکی از این پنج فیلم کالت ایرانی برگزیده خوانده شدهاند، پرداخته است. در خلال همین تحقیق و با روشی تحلیلی-پیمایشی با ابزار پرسش نامه به عنوان مرحله اول شناسائی اساسا ضریب نفوذ دو اصطلاح «کالت» و «بلاک باستر /گیشهای» در دو جامعه آماری توده مردم دو کلان شهر اصفهان و تهران؛ یعنی سطح ج (203نفر) و دانشجویان سینما و رشتههای هنری؛ یعنی سطح ب (115نفر) انجام شد، تا مشخص گردد که برای یافتن هواداران فیلمهای کالت منتخب پژوهش نمیتوان خیلی تصادفی عمل کرد. با طرح پرسشهائی درباره مشخصات هویتی/فردی/بوم شناسانه/رفتارشناسانه این جامعه آماری، پژوهش به یافته هائی دست پیدا کرد که میتوان آنهارا چنین خلاصه کرد: خوشه غالب کالتیستها یا هواداران این پنج فیلم منتخب را افرادی مذکر در بازه سنی سی سالگی تا پنجاه سالگی، با سطح تحصیلات کارشناسی به بالا و خلوت گزین تشکیل میدهند که اکثرا باواژه آشنائی داشته و بیشتر بر مبنای داوریشان درباره کارگردانی/وجوه شکلی و سبکی/ و به ویژه فیلمنامه و روایت و زیرمتن و دیالوگها؛ و در درجه بعد هم ذات پنداری با شخصیت اصلی به هواداریشان استمرار بخشیدهاند.
The definition of cult movies as "sometimes deserted films which have so –called serious fans and followers who never forget their beloved bed-movie during the time and Repeatedly discuss about it and feel joy by frequent viewing", is one the accepted definition in context of cinematic studies and history. This research paper investigates the issue of precise recognition of behavioral /identical characteristics of statistical society of level A(N=54) who are individuals that introduce themselves as a fan or cultist of five Iranian selected cult movies during four years through social networks. Through the research and by using an analytical/surveying method as the first phase of recognition, basically the influence coefficient of ((cult)) and ((blockbuster)) terms in two statistical sets of mass people of two Iranian metropolis Isfahan and Tehran (C level-N=203) and students of cinema and other artistic disciplines in different colleges and art schools in cities like Isfahan Art and Culture University, Yazd Art and Culture university,Payame-noor-University.Iranian Young Cinema Society, Tehran Radio and Television Art school (B level-N=115) determined and it was found that we can't find the cult movie's cultist haphazardly. By questioning about identical/individual/ecological/behavioral characteristics of this set ,research foundlings can be summarized :the dominant cluster of cultists of this five selected Iranian cult movies are masculine ,mid-ages ,high-educated ,secluded person who are familiar with cult term and the main reason of their cultist acts refers to first their judgment about directorship/formal and stylistic aspects and particularly the script /narrative/subtexts/dialogues and then self-identification t and other reasons
Machine summary:
در خلال همين تحقيق و با روشي تحليلي- پيمايشي با ابزار پرسشنامه به عنوان مرحله اول شناسایی اساسا ضريب نفوذ دو اصطلاح «کالت » و «بلاک باستر /گيشه اي» در دو جامعه آماري توده مردم دو کلانشهر اصفهان و تهران؛ يعني سطح ج (٢٠٣ نفر) و دانشجويان سينما و رشته هاي هنري؛ يعني سطح ب (١١٥ نفر) انجام شد، تا مشخص گردد که براي يافتن هواداران فيلم هاي کالت منتخب پژوهش نمي توان خيلي تصادفي عمل کرد.
بنابراين پرسش بر سر جايش باقي مي ماند: به عنوان محقق فيلم ، ما چگونه بايد به برهم کنش بين پرده سينما و نيروهاي اجتماعي فرهنگي که رابطه بيننده با فانتزي روي پرده را شکل ميدهند نگاه کنيم ؟ پس ، از منظر مطالعات خردهفرهنگي، مخاطبان اين فيلم هاي خاص (که براي بسياري معادل و هم ارز فيلم کالت معنا ميشوند) در چنين فضاهایی فعال ميشوند و نيروهایی ايجاد مي کنند و اين نيرو يا انرژي خردهفرهنگي، به بيننده اين امکان را ميدهد تا به فيلم از منظري خاص نگاه کند، نگاهي که اغلب همراه است با گونه اي خوانش وارونه و کژتابانه و غريب از فانتزيهاي معمولي و سرراست سرگرمکنندهاي که مدنظر و مقصد صنعت فيلمسازي و سينماي کلاسيک و استوديویی هاليوود هستند.
اين پژوهش به مسئله شناخت دقيق تر رفتارها و ويژگيهاي هويتي (بومشناختي) جامعه آماري سطح الف (٥٤ نفر) افرادي که در فرايند پژوهش در طول چهار سال از طريق شبکه هاي اجتماعي چون فيس بوک و تلگرام و اينستاگرام شناسایی شده و با توجه به اعلام خود و سنجش برخي رفتارها هوادار يکي از اين پنج فيلم کالت ايراني برگزيده خوانده شدهاند، پرداخته است .