Abstract:
به دلیل پیچیدگی محیط اجتماعی- اقتصادی، در مورد نظرات مسائل موجود تردید وجود دارد. مجموعههای فازی شهودی با در نظر گرفتن درجه عضویت و فقدان عضویت، در توصیف دادههای مبهم و نادقیق در شرایط فقدان قطعیت به پژوهشگران کمک میکند. بنابراین، در پژوهش حاضر تلاش شد با هدف تأمین نقدینگی بانکی به منظور کاهش ریسک نقدینگی در بانک تجارت، عوامل مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان مبنی بر سپردهگذاری و دریافت تسهیلات بانکی، شناسایی شده و در فضای فازی شهودی اولویتبندی شوند. پژوهش از منظر هدف کاربردی و پژوهشی توصیفی و میدانی است. جامعه آماری شامل مدیران، معاونان و کارشناسان فعال در واحدهای مدیریتی بانک تجارت است. برای تحقق هدف ابتدا با روش تحلیل محتوا، عوامل مؤثر بر مشارکت مشتریان در تأمین نقدینگی بانک، شناسایی و سپس با استفاده از روش تصمیمگیری چند شاخصه، اولویتبندی شد. نتایج نشان داد که از میان عوامل مؤثر بر تصمیم سپردهگذاری مشتریان سود سپرده بانکی، شاخص جامعه، تجربه مشتری، سرعت و دقت در ارائه خدمات و برخورد کارکنان در اولویتهای اول تا پنجم اهمیت قرار دارند. همچنین از میان عوامل مؤثر بر تصمیم دریافت تسهیلات، تعداد چک برگشتی، درآمد، سابقه، مالکیت و مبلغ قسط، از مهمترین عوامل هستند.
Due to the complexity of the socio - economic environment, there is always doubt about those issues. In this regard, intuitionistic fuzzy sets used as a powerful tool in describing the ambiguous and imprecise information considering the membership and non-membership degrees. According the importance of intuitionistic fuzzy sets, in this study, it has been tried to determine bank liquidity supply factors in order to reduce liquidity risk and its management in the Tejatat bank. So, all factors affecting the decision of customers to deposit and receive loans are identified, and in the intuitionistic environment, the importance of each factor was extracted. The study population consisted of all managers, deputies and experts active in the management units of the Iran's Tejarat bank. to achieve study goal, first using content analysis method, the factors affecting customers ' participation in bank liquidity were identified and then the importance of each factor was extracted by using multi - attribute decision making in intuitionistic fuzzy environment. the results indicate that among the factors affecting customers, decision to deposit in the bank, Social Deposits Profit Rate, community index, customer experience, speed and accuracy in service delivery and employee engagement with customers are placed in first and fifth priorities. Also, among the factors affecting customers' decision to receive loans and facilities from the Tejarat bank, the number of bounced checks, customer income, customer experience, and customer ownership status and installment value were considered the most important factors.
Machine summary:
روشـن اسـت کـه مشتريان براي سپردن وجوه خود به بانک ها و دريافت وام و تسهيلات ، انگيزه هـاي متفـاوتي دارند و جذب منابع مالي در نظام بانکي بـه مجموعـه اي از عوامـل درون سـازماني و بـرون 1 Zhou, Amowine & Huang 2 Bessler & Kurmann 3 Sarmiento & Galán 4 Mian & Santos 5 Jiang, Levine & Lin سازماني بستگي دارد، از اين رو تأمين نقدينگي بانک مسـتلزم آن اسـت تـا تمرکـز بانکـداري بيش از گذشته بر برنامه ريزي و انجام اقدامات لازم جهت جذب منـابع از سـوي مشـتريان و ترغيب آن ها به استفاده از وام و تسهيلات بانکي معطوف شود (فدائي و اسماعيلي، ١٣٩٥).
عليرغم اهميت شناسايي عوامل مؤثر بر تصميم مشتريان بانکي مبنـي بـر سـپرده گـذاري و دريافت وام و تسهيلات در مديريت نقدينگي، با مرور پژوهش هاي صـورت گرفتـه ، مـيتـوان دريافت که تاکنون بسياري از مطالعـات از جملـه مطالعـه اريکسـون و هرمانسـون ١ (٢٠١٩)، اميني، احمدي و نظريپور (١٣٩٣)، محمدي خياره و خلاف بروايه (١٣٩٥)، پاسبان و روحـي (١٣٩٥)، پترسکو٢ (٢٠١٧) و مانند آن ، تنها به شناسايي و بررسي تعـداد معـدودي از عوامـل بسنده کرده و تاکنون عوامـل مـذکور بـه صـورت جـامع مـورد شناسـايي و بررسـي قـرار نگرفته اند که اين خود موجب بروز خـلاء پژوهشـي در ايـن حـوزه شـده اسـت .
1 Eriksson & Hermansson 2 Petrescu با توجه به آن که فضاي تصميم گيري در علـوم انسـاني و اجتمـاعي همـواره مملـو از فقـدان اطمينان و فقدان قطعيت بوده و بخشي از نظرات ابزار شده از سوي خبرگان با ترديـد همـراه است ، در پژوهش حاضر براي تحقق هـدف پـژوهش کـه شناسـايي کليـه عوامـل مـؤثر بـر مشارکت مشتريان بانکي در تأمين نقدينگي بانک تجارت و تعيين مهم تـرين عوامـل اسـت ، از رويکرد تصميم گيري چند شاخصه در فضاي فازي شهودي بهره گرفته خواهد شد.