Abstract:
factorsThis study attempts to examine whether gender and age could be considered as determining
affecting the participants’ argumentative writing with regard to the adapted Toulmin
(1958, 2003) model of argument structure. As such, the corpus of argumentative essays
written by 250 Iranian male and female graduate English language learners was collected.
The participants’ age and gender were considered as the independent variables. Six major
categories of argumentative structure were examined in the learners’ argumentative writing
tasks and the observed frequencies were analyzed using MANOVA. The results revealed that
there are no statistically significant differences between the age and gender of participants and
the type and frequency of Toulmin elements of argumentation. The pedagogical implications
on the use of these elements of Toulmin model are discussed.
هدف اصلی این مطالعه بررسی این مسئله است که آیا جنسیت و سن میتواند بهعنوان عوامل مور در نگارش
استدلالی شرکتکنندگان با توجه به مدل تطبیق شده تولمین در نظر گرفته شود. بهعنوان مثال, مجموعهای از
نگارشهای استدلالی نوشته شده توسط ۲۵۰ نفر از دانشجویان ارشد رشتة آموزش زبان انگلیسی جمعآوری شده
است. سن و جنسیت شرکتکنندگان بهعنوان متغیر غیر وابسته (مستقل) در نظر گرفته شده است. شش مقوله
اصلی ساختار استدلالی در فعالیتهای نگارش استدلالی فراگیران مورد بررسی قرار گرفته و تکرارهای مشاهده
شده توسط تحلیل MANOVA مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری بین سن و
جنسیت و استفاده از مقولهای اصلی نگارش استدلالی وجود ندارد. در ضمن مفاهیم آموزشی در نحوه استفادهاز
این عناصر مدل تولمین بحث شده است.