Abstract:
این مقاله با هدف «تحلیل کمپین های رسانه ای و شیوه همگرایی آن با رسانه های اجتماعی» انجام شده است. از آنجا که اهداف و وضعیت کنونی و روند آتی کمپین های رسانه ای از موارد مهم در عصر همگرایی رسانهها به شمار می آید، سیاستگذاران رسانه شایسته است توجه ویژه ای به آنها داشته باشند. در این مقاله ضمن بررسی و مرور پیشینه های داخلی و خارجی این کمپینها، به اثرگذاری، سودمندی و نتایج آن در جوامع مختلف در راستای بسیج اجتماعی و کنشگری کاربران پرداخته شده است. پرسش اصلی در اینجا آن است که تلویزیون در چه اشکالی میتواند با کمپین های رسانه های اجتماعی همگرا شود؟ از آنجا که سوالات مرتبط با گونه شناسی و هدف گذاری نیازمند بهره گیری از روشهای آنلاین است، از روش نتنوگرافی در دو رسانه اجتماعی توییتر و اینستاگرام استفاده شده است. یافته های این پژوهش مبتنی بر تحلیل کمپین های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، سینمایی و سلامت با مشارکت تلویزیون های جهانی نظیر سی ان ان، فاکس نیوز و دویچه وله و برخی دیگر با نسبت همگرایی آنها در شماری از هشتگ های توییتر و صفحات اینستاگرامی کاربران نشان میدهند که در کنار «اصول سیاسی» که به عنوان خط عمل برای هر رسانه شناخته میشود، مسئله «منفعت جمعی» نیز قرار میگیرد. این دو، اصول مهمی برای اتخاذ سیاست های همسو با نظام های رسانه ای محسوب میشوند و در فرایندهای مختلف کمپین سازی اهمیت دارند.
This article aims to analyze media campaigns and how to converge with social media. Because the current goals and status and future trends of media campaigns are important in the age of media convergence, media policymakers deserve special attention. In this article, while reviewing the internal and external backgrounds of these campaigns, its effectiveness, usefulness and results in different communities in terms of social mobilization and activism of users have been discussed. The main question here is in what ways can television converge with social media campaigns? Because some questions related to typology and targeting, using online methods & especially the method of Netnography has been used among these two social media (Twitter and Instagram). The findings of this study, based on the analysis of political, cultural, tourism, cinema and health campaigns with the participation of global TV stations such as CNN, Fox News and DeutscheWelle, and others with their convergence ratios in a number of Twitter hashtags and Instagram pages by users, show that along with Political principles, which is known as the line of action for any media, is also the issue of Social utility. These two are important principles for adopting policies in line with media systems and are important in various campaigning processes.
Machine summary:
يافته هاي اين پژوهش مبتني بر تحليل کمپين هاي سياسي، فرهنگي، گردشگري ، سينمايي و سلامت با مشارکت تلويزيون هاي جهاني نظير سي ان ان ، فاکس نيوز و دويچه وله و برخي ديگر با نسبت همگرايي آنها در شماري از هشتگ هاي توييتر و صفحات اينستاگرامي کاربران نشان مي دهند که در کنار «اصول سياس» که به عنوان خط عمل براي هر رسانه شناخته مي شود، مسئله «منفعت جمع» نيز قرار مي گيرد.
٦٤ اسلامي فرد و همکاران (١٣٩٨) در پژوهشي با عنوان «همگرايي رسانه اي : سياست گذاري پوشش خبري در انتخابات رياست جمهوري ايران و فرانسه »، به اين مسئله اشاره کرده اند که براساس نظريه همگرايي رسانه اي ، تکامل فناوري رسانه به عنوان يک کاتاليزور، شرايط را براي تغيير در چگونگي توليد، توزيع و مصرف رسانه در تمام فعاليت هاي رسانه اي فراهم کرده و سبب بروز فرايندهاي همگرا شده است .
در اين پژوهش که با روش ترکيبي تحليل محتواي کمي و مصاحبه عمقي با روش دلفي انجام شد، تحليل محتواي خروجي خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) و خبرگزاري فرانس پرس مشخص کرد که در ايرنا ابتدا مطالب در سايت اصلي منتشر مي شود و بيشتر به تلگرام توجه شده و تنها در ماه هاي اخير به دليل فيلترينگ حوزه کاري خود را به ديگر شبکه هاي داخلي منتقل کرده است .
در مطالعه حاضر از اين روش به طور اقتضايي براي شناخت گونه ها و اهداف کمپين هاي رسانه اي در دو شبکه اجتماعي اينستاگرام و توييتر استفاده شده است .