Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی و شناسایی آسیبهای اخلاقی-سیاسی و راهکارهای دستیابی به جامعهی مطلوب اسلامی بر اساس سوره احزاب است. سوال اصلی این است که سورهی احزاب چه تصویری از آسیبهای اخلاقی-سیاسی، زمینههای آنها و راههای دستیابی به جامعهی مطلوب در اختیار ما قرار میدهد. این مقاله بر اساس روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. یافتهها حکایت از آن دارند که زمینهی اصلی ظهور و بروز آسیبهای اخلاقی-سیاسی، «نفاق رفتاری» است که مرتبهای جدیتر از نفاق پنهان و عقیدتی محسوب میشود. این امر به آسیبهای عمدهای از جمله شایعهپراکنی، عدم پیروی از رهبری جامعهی اسلامی و جسارت به ایشان منجر میشود. خدای متعال در این سوره، جامعهی مطلوب را جامعهای: مستقل، باتقوا، ارزشمدار و دارای الگوی برتر معرفی میکند؛ و راهکارهایی مانند: استواری در گفتار، ولایتپذیری و وفای به عهد را به آحاد جامعهی اسلامی پیشنهاد مینماید. متخلقشدن به این اوصاف اخلاقی، گامهای نخست برای دورشدن از آسیبهای یادشده در شکلگیری جامعهی مطلوب اسلامی است.
The main purpose of this study is to investigate and identify moral-political harms and strategies to achieve a desirable Islamic society based on Surah Al-Ahzab. The main question is what Surah Al-Ahzab gives us as an image about moral-political harms, their contexts, and the ways to achieve a desirable society. This article is based on the descriptive-analytical method. The findings indicate that the main background for the emergence of moral-political harms is "behavioral hypocrisy", which is a more serious level of hidden and ideological hypocrisy. This leads to major harms such as spreading rumors, not following the leadership of the Islamic community, and daring him. In this surah, the Almighty God introduces the desired society as independent, pious, valuable, and with a superior model; And suggests solutions such as steadfastness in speech, guardianship, and fulfillment of the covenant to the members of the Islamic society. Creating these moral qualities is the first step to avoid the mentioned harms in the formation of a desirable Islamic society
Machine summary:
در پاسخ ، بر اين فرضيه تاکيد شده است که با رجـوع به آيات سوره ي احزاب درمييابيم زمينه ي اصلي آسيب زاي اخلاقي-سياسي را بايد در نفـاق جست وجو کرد که به آسيب هايي متفاوت مانند: شايعه پراکني، عدم پيروي از رهبري جامعه ي̂S اسلامي و جسارت به ايشان منجر ميشود.
جامعه ي مطلوب در اين سوره ، جامعه اي مستقل ، باتقوا، ارزش مدار و داراي الگوي برتر است و راه کارهايي مانند استواري در گفتار، ولايت پذيري و وفاي به عهد ياري ميدهد تا گام هاي آغازين براي رهايي از آسيب هاي اخلاقي- سياسي و شکل گيري جامعه ي مطلوب اسـلامي فـراهم آيـد.
آسيب هاي برآمده از نفاق در اين سوره ، عدم رعايت شأن رهبري جامعه ي اسلامي است که خود را در قالب توهين بـه حضرت محمد نشان ميدهد.
در شرايط بحراني که مدينه در معرض هجـوم بـود، بـا احتمـال اين که شايد مسلمانان با شکست جدي مواجه شوند، زبان منافقان و بيماردلان به توهين و جسارت به مسلمانان و رهبري جامعه ي اسلامي باز شد و آنان آشکارا نفاق دروني خـود را در عمل نشان دادند و به برنامه هاي پيامبر اکرم ، انتقـاد و اعتـراض کردنـد و خـدا و رسولش را متهم به دروغ کردند.
ولايت پذيري رسول خدا بسياري از آسيب هاي اخلاقي- سياسي که در جامعه ي مدينه به وجود آمده بود، ناشـي از عدم شناخت جايگاه پيامبر گرامي اسلام ، لجاجت و تعصب در عدم پذيرش حق و در نتيجه جسارت به رهبري جامعه بود؛ لذا در اين سوره ، شأن و جايگـاه پيـامبر بـه همگـان توضيح داده ميشود تا بهانه اي براي عدم پذيرش دستور ايشان نباشد.