Abstract:
امروزه برون سپاری به عنوان یکی از استراتژی های موثر در دنیای کسب و کار شناخته شده است. در این راستا برون سپاری فرایندهای کسب و کار به عنوان یکی از متداولترین اشکال برون سپاری به شمار می آید. هدف از این مقاله ارائه یک مدل تصمیم گیری چند شاخصه جهت برون سپاری فرآیندهای شرکت آذین تنه می باشد. جهت ارائه این مدل، پس از انجام تحقیقات مقدماتی و مستندات علمی، ۱۹ شاخص تاثیرگذار بر انتخاب تایمن کننده در فرآیند برون سپاری استخراج گردید و با اعمال نظرات خبرگان صنعت از میان این شاخص ها، ۴ شاخص سازگاری، هزینه، کیفیت و شهرت و اعتبار تامین کننده به دلیل اهمیت بالای آنها مبنای مطالعه و انتخاب استراتژی برون سپاری شرکت آذین تنه گردید. با توجه به ویژگی های خاص روش فرآیند تحلیل شبکه ای از جمله قابلیت استفاده در محیطهای مطمئن و وجود ارتباط بین معیارها از این روش جهت اولویت بندی سه گزینه برون سپاری بصورت نزدیک، برون سپاری بصورت دور و عدم انجام برون سپاری استفاده گردید. در پایان نتایج مطالعه حاکی از آن بود که برون سپاری بصورت نزدیک نسبت به برون سپاری بصورت دور و عدم انجام برون سپاری از امتیاز بالاتری برخوردار بوده و در اولویت قرار دارد.
Currently, outsourcing is recognized as one of the useful strategies in the world of business. In this respect, business processes outsourcing is one of the most common forms of outsourcing. The purpose of the present study is to provide a Multi Attribute Decision Making model in order to outsource the process of Azin-Tane Company. To this end, 19 effective attributes were driven after doing initial researches and providing some scientific documents. Among those attributes, just four including consistency, cost, quality, reputation, and supplying credit were taken into account by industry experts. Their great significance resulted in selecting and studying the outsourcing strategy concerning the Azin-Tane Company. Regarding the particular characteristics associated with ANP including its use in safe places as well as relationships among the attributes, it is used for giving priority to three alternatives: on-shore outsourcing, off-shore outsourcing, and non outsourcing. The results indicate that on-shore outsourcing was superior to the other two and took priority over them.