Abstract:
در حال حاضر لزوم تخصّصیتر کردن کسب و کارها بر حسب اقتضای بازار و نیز گرایش مشتریان به کالاها و خدمات سفارشیشده، سازمانها را ناگزیر از یافتن همپیمانهای استراتژیک و تشکیل زنجیرههای تأمین متّحد نموده است. در این شرایط انتخاب تأمینکنندگان همسو با اهداف بلندمدّت و استراتژیهای سازمان نه تنها باعث افزایش کارایی میشود، بلکه با اثربخش کردن فعّالیتها، در بهرهورتر شدن سازمانها نیز مؤثّر واقع خواهد شد.
در این پژوهش موضوع انتخاب استراتژیک تأمینکنندگان با لحاظ کردن وابستگیهای داخلی دادهها مورد بحث واقع شده و ساختاری یکپارچه برای تعیین مناسب استراتژیهای کسب و کار و ترجمۀ آنها به شاخصهایی کاربردی برای ارزیابی تأمینکنندگان، ایجاد شده است. این ساختار در چارچوبی مبتنی بر تحلیل پوششی دادهها، ترکیب روشی تنظیمشده از تحلیل عاملی را با تکنیکهای تصمیمگیری چندشاخصه برای ارزیابی گزینههای تصمیم به کار میگیرد، گزینههایی که به دلیل کمتعداد بودن، مناسب ارزیابی با رویکردهای کلاسیک تحلیل پوششی دادهها نیستند. ساختار مورد بحث در مطالعهای کاربردی در صنایع غذایی ایران پیادهسازی شده است و نتایج آن با استفاده از آزمون آماری ناپارامتری در مقایسه با مدلی گسترشیافته از تحلیل پوششی دادهها مورد اعتبارسنجی قرار گرفته است.
Establishment of strategic alliances and formation of integrated supply chains is an obligation nowadays. This is mainly forced by the necessity of specialization of businesses as the result of market requirements and tendency of customers to customized products and services. Under present circumstances, a supplier selection approach which is compatible with the long-term objectives and strategies of the enterprise increases corporate efficiency and effectiveness; this leads to a more productive enterprise. This research focuses on the strategic selection of suppliers considering the interrelation of decision data. Here, an integrated structure is built in order to appropriate determination of enterprise strategies as well as their transformation into applicable criteria for supplier selection. This structure employs a combination of an adjusted factor analysis approach with multi-attribute decision making techniques within data envelopment analysis framework to evaluate decision alternatives; the alternatives which are not appropriate to be evaluated with traditional approaches of data envelopment analysis due to small number of them. Finally, the presented methodology is implemented in a corporation within Iranian foodstuff industry and its results are validated using a nonparametric statistical test in comparison with an extended model of data envelopment analysis.