Abstract:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارایه مدل شایستگیهای مدیران بانک و سنجش اعتبار مدل استخراج شده است. بدین منظور سه سوال تحقیق مورد بررسی قرار گرفت: 1- شایستگیهای مدیران بانک شامل چه ابعادی است؟ 2- مولفههای تشکیل دهنده ابعاد شایستگیهای مدیران بانک کدامند؟ 3- آیا مدل استخراج شده از تحقیق معتبر است؟ روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) است. طرح تحقیق نیز از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی میباشد چرا که ابتدا روش کیفی تحقیق انجام میپذیرد و سپس با توجه به نتایج به دست آمده، روش کمی انجام میپذیرد. در بخش کیفی پژوهش با 12 نفر از مدیران برتر بانک مصاحبه به عمل آمد. برای تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در نتیجه، مدل اولیه شایستگی مبتنی بر ابعاد و مولفههای شایستگی مدیران بانک استخراج شد. سپس در قسمت کمی تحقیق برای سنجش مدل، پرسشنامهای در میان 136 نفر از مدیران و معاونین برتر شعب و مدیران ارشد و ستادی توزیع شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و نرمافزار آموس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که تمامی ابعاد و مولفههای مدل شایستگی مدیران بانک به جز مولفه "تجربه" مورد تایید واقع شدند.
The aim of this research is to explore and develop a competency model of managers in the banking system and validating the model. To this end, 3 questions were considered: 1-What are the elements of competency model in the banking system? 2- What are the components of competency model in the banking system? 3-Is the model reliable? Mixed method was used in this research. Initially, qualitative method was used, followed by quantitative method. In the qualitative section, we interviewed 12 excellence managers and then content analysis method was used. So, we derived the primary competency model of managers based on elements and components. In the quantitative section, we distributed questionnaires among 136 managers. For analysis, we use Amos software and factor analysis method. Results show that with the exception of “experience", all elements and components of competency model were confirmed.