Abstract:
با گذشت سه دهه از عمر تحقیقات در حوزه سرمایههای فکری و نقش و مدیریت بهینه این سرمایهها، لزوم آگاهی از رویکردهای نوین در رفع نارساییهای اجرای برنامههای اقتصاد دانش محور در شرکتها به شدت محسوس است. در پرتو دانش مدیریت سرمایههای فکری و بکارگیری رویکردهای نوین است که تصویر کاملی از وضعیت فعلی و آتی صحنه رقابت در آتیه مدیران نقش گرفته و با تصمیمگیریهای سریع موجبات توسعه سازمان فرآهم میآید. هدف این مقاله تشریح و تبیین تغییر گرایش در ارزش شرکتها از داراییهای مشهود به سمت سرمایههای نامشهود و تأثیر آن بر وضعیت تصمیمگیری استراتژیک مدیران شرکتهای تولیدی و صنعتی است. بدین منظور از طریق پرسشنامه دادهها از مدیران جمعآوری و با تحلیل رگرسیون شدت تأثیرگذاری اجزای مدیریت سرمایه فکری بر ابعاد تصمیمگیری استراتژیک مدیران (خردگرایی، رفتار سیاسی، شهود) مشخص شد. یافتههای این تحقیق نمایان ساخت که اجزای مدیریت سرمایه فکری با ابعاد تصمیمگیری استراتژیک مدیران رابطه معنیداری داشته و بر آنها تأثیرگذار هستند. نتایج نشان داد در اکثر شرکتها، سرمایههای فکری در سطح مناسبی بوده، ولی به موضوع و روش استفاده از این سرمایههای فکری به منظور تأثیرگذاری بر تصمیمگیری مدیران توجه کمتر وجود داشت. بنابراین شکاف توجه کمتر به سرمایههای فکری میتواند با کاربرد چارچوبهای نوین سرمایه فکری در سایر واحدهای صنعتی نیز برای اتخاذ خطمشیهای مناسب رفع و تعالیشان را منجر گردد.
After three decades of the life of the research in Intellectual Capital and the role and optimum management of these capitals, the necessity of being familiar with the new approaches in removing the drawbacks of executing the knowledge based economic plans in the company is extremely evident. It is in the light of the knowledge of the intellectual capital management and applying the new approaches that there is a complete image of the current and future condition of the managers and that the development of the company is possible by quick decisions. Purpose of this paper is explaining and clarifying the tendency change in the value of the companies from the tangible assets to intangible ones and its effect on the strategic decision making of the managers of the industrial and productive companies. For this purpose the data were gathered from the managers through a questionnaire and were analyzed in linear and by multiple regression analysis way to determine the extent of the effectiveness of the parts of the intellectual capital management on the dimensions of strategic decision making of the manager (rationality, political behavior, intuition). The findings of this study cleared that the components of the intellectual capital management had a meaningful relationship with the aspects of managers strategic decision making and is effective on them. The results showed that in most of the companies, the intellectual capital were in the proper level, but little attention has been given to the topic and methods of using of these capitals to impact the managers decision making, therefore the gap of the little attention to intellectual capital can be filled by using the new intellectual capital frameworks in the other industrial units and new policies be taken.