Abstract:
تحقیق حاضر با هدف تبیین رابطه بین کیفیت زندگی کاری و سرمایه اجتماعی کارکنان در یک سازمان آموزشی انجام شده است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی بوده و از لحاظ طرح تحقیق، توصیفی تلقی میشود که با بهرهگیری از روابط ریاضی به دنبال شبیهسازی روابط بین متغیرهاست. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان سازمان بوده که با استفاده از فرمول کوکران 96 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته است. در فرآیند مدلسازی این تحقیق از شبکههای عصبی فازی انطباقی بهره گرفته شده که در معماری آن متغیرهای کیفیت زندگی کاری به عنوان ورودی و سرمایه اجتماعی به عنوان خروجی در نظر گرفته شده است. برای اعتبارسنجی مدل از دادههای آموزشی و دادههای امتحانی که در قالب آموزش هیبریدی صورت گرفته، استفاده شده است.
This study aimed to clarify the relationship between quality of work life (Q.W.L.) and social capital (S.C.) in an educational organization. This study was practical in nature but it is descriptive based on research design. The study tried to simulate the relation between Q.W.L. and S.C. The population of this research is all the employees in an organization. 96 people were selected based on cluster sampling and Cochran formula.In the process of mathematical modeling, we used Adaptive Neuro Fuzzy Inference System (A.N.F.I.S.), the input of model is the variable of QWL and the output is SC variables. To validate the model, we used the checking and testing data in hybrid training process.The result of this research showed that there was a strong relationship between SC and job security and growth opportunities and there was a weak relationship between SC and healthy working environment.