Abstract:
سرمایة اجتماعی شامل دانش و منابع سازمانی است که توان اقدام جمعی و انفرادی در سیستمهای اجتماعی انسانی را افزایش میدهد. متغیر سرمایه اجتماعی با استفاده از مدلهای ناهاپیت و گوشال و از طریق خرده مقیاس های سرمایه ارتباطی، ساختاری و شناختی عملیاتی گردیده است، متغیر عملکرد کارکنان نیز با استفاده الگوی لینج و گراس و از طریق خرده مقیاسهای کمیت، کیفیت، زمان، هزینه، نظم و پاسخگویی، عملیاتی شده است. نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش نیز همبستگی است، ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد کارکنان میباشد که روایی آن با استفاده از نظرات اساتید و محققان و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ مورد سنجش و تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرم افزار SPSS استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین سرمایه اجتماعی با عملکرد کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد و در بین خرده مقیاسهای سرمایه اجتماعی بعد شناختی بیشترین ارتباط را با عملکرد کارکنان دارد.
Social capital, knowledge and resources can enhance collective action and individual human social systems. A Nahapyt model was used to study social capital variables and Goshen subscales of bridging capital Structural and operational knowledge was used to model the variables. Performance of the employees was studied using Lange and Grass model through small-scales of quantity, quality, time, cost, operational discipline and accountability. This study used practical research methods using co relational design. The standard questionnaire of Employee performance was used to collect data. The questionnaire was validated using expert opinion and Cranach Alpha was used to verify the reliability. SPSS software was employed to analyze the data. Research findings suggest that there is a relationship between social capital and performance of employees in Qazvin Islamic Azad University. There is a direct and positive relationship between the subscale of social capital and the cognitive aspects most relevant to performance.