Abstract:
امروزه در تجزیه و تحلیل سازمانهای دولتی، پرداختن به اخلاق و ارزشهای اخلاقی یکی از الزامات است و رهبران سازمان نیز برای آنکه بتوانند کارکنان خود را برای دستیابی به هدفی مشترک متقاعد سازند، باید بدون استثنا به اخلاقیات پذیرفته شدهای پایبند باشند. در این مقاله سعی گردیده با توجه به این الزامات به بررسی سبک رهبری اخلاقی در سازمانهای دولتی پرداخته شود. ابتدا مسائل و چالش های مهم اثرگذار بر شکل گیری این سبک رهبری تشریح میگردد. سپس مفهوم رهبری اخلاقی، ساختار و تئوریهای مرتبط و ویژگیهای این موضوع از نگاه اندیشمندان مختلف بررسی شده و در نهایت مدل مفهومی اولیه که تحت تأثیر دو عنصر فردی و مدیریتی میباشد نشان داده خواهد شد.
Today, respecting ethics or morals is inevitable to analyze public organizations; moreover, leaders should be committed to common ethics in order to conduct the staff to the common goals. Accordingly, the aim of this paper is to investigate the ethical leadership method in public organizations. The concept of ethical leadership, structure, and specifications of it are studied from the perspective of several experts. At the end, the conceptual model, affected by two individual and managerial perspectives is proposed. To measure the validity of model, the model is tested in a public organization of Iran. Findings showed ethical leadership and management are comprised of two individual and managerial elements and considerate of both the individual and managerial structure can see the impact of these elements on the consequences of ethical leadership.