Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل انگیزشی موثر بر تسهیم دانش کارکنان دانشی سازمان و اولویتبندی این عوامل، مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین به ارائه چارچوبی برای مدیران، برای اشتراک دانش از سوی کارکنان دانشی و افزایش تمایل آنها در این امر، به منظور غلبه بر مشکلات فعلی سازمان پرداخته شده است.
در اقتصاد دانشی، سازمانهای دانش محور به طور خاص، حساب ویژهای روی کارکنان خود باز میکنند. تسهیم دانش برای سازمان ها مهم است؛ چرا که آنها را قادر میسازد مهارتهای خود را بهبود دهند و برایشان ارزش، اعتبار و مزیت رقابتی ایجاد می کند؛ زیرا وقتی دانش فردی و تجارب کارکنان با هم به اشتراک گذاشته شده و ترکیب شود، نوآوری بوجود میآید.
در راستای پاسخ به سوالات تحقیق از تکنیکهای معتبر تصمیمگیری چندمعیاره فازی (F-MCDM) استفاده شده است. جهت تعیین اهمیت نسبی معیارها و رتبهبندی آنها تکنیک AHP فازی مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت برای اولویتبندی گزینههای مدل سلسله مراتبی (مراحل چهارگانه فرآیند تسهیم دانش) از تکنیک TOPSIS فازی استفاده شده است. بر اساس نتایج رتبه بندی" شاخص اعتماد به مدیریت"، با بیشترین وزن، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین پس از بررسی میزان تاثیر هریک از 21 شاخص مذکور بر چهار مرحله فرآیند تسهیم دانش، "درونی سازی" در حوزه مورد مطالعه، بیشتر از سایر مراحل فرآیند تسهیم دانش دارای اهمیت است
The present research aims to identify and prioritize the motivational factors influencing knowledge sharing among an organization’s knowledge workers, to provide managers with a framework for personnel’s knowledge sharing, and to increase personnel’s willingness to share knowledge in order to overcome organization’s current problems. In knowledge economy, knowledge-based organizations specifically count on their personnel. Knowledge sharing is important for organizations because it enables them to improve their skills and provides them with value, credibility, and competitive advantage. When an organization’s personnel share their knowledge and personal experience, innovation occurs. In order to answer the research questions, credible techniques of Fuzzy-multiple Criteria Decision Making (F-MCDM) were used. Fuzzy-Analytical Hierarchy Process (F-AHP) technique was used to rank the criteria and to determine their relative importance. Finally, Fuzzy-Technique for Order-Preference by Similarity to Ideal Solution (F-TOPSIS) was used to prioritize the options of hierarchical model (four stages of knowledge sharing process). According to the ranking results, “trust in management” is ranked first. Moreover, after reviewing the effect of every 21 indicator on four stages of knowledge sharing process in the studied context, “internalization” was found to be of more importance compared to other stages of knowledge sharing process.