Abstract:
در طی فرایند خوانش، زبانآموز با چالشهای مهمی روبروست: نحوة رمزگشایی واژگان، درکوفهم آنها و تسلط به آواشناسی زبان فرانسه، بهویژه نوای گفتار. این پژوهش به بررسی تأثیر دو عامل، علائم نگارشی در حیطهّ درک متن و مکثهای نابهجا در نوای گفتار در فرآیند خوانش میپردازد. براساس روش تحقیقِ توصیفی-تحلیلی این مقاله، شش نفر از بین دانشجویان کارشناسی سال دوم دانشگاه تبریز انتخاب شده و متنی برگزیده از کتاب شازده کوچولو بههمراه فایل صوتی برای بررسی نوای گفتار در خوانش در اختیار آنها قرار گرفته است تا متن موردنظر را بخوانند و بازگو کنند. صدای ضبطشدة این افراد با نرمافزار پرت مورد واکاوی قرار گرفت. براساس نتایج حاصل، زبانآموزانی که علائم نگارشی را رعایت کرده بودند ولی مکثهای نابهجا داشتند، بهتر متوجه متن شده بودند و لحن صدای آنها به لحن فایل صوتی اصلی نزدیکتر بود. در مقابل، زبانآموزانی که بدون مکث، یک خوانش سریع انجام داده بودند، لحنی یکنواخت داشتند و مفهوم متن را نیز درک نکرده بودند.
Language learners faces with important challenges during reading such as how to decode words, how to understand the message of text and how to know French’s phonetic especially prosody. This study tries to analyze two factors that influence comprehension: punctuation and inappropriate pauses which are related to the prosody during reading process. Using a descriptive-analytical method, six of second year students of bachelor’s degree from Tabriz University were chosen. Selected text of The Little Prince with its audio file were given to them to read while their voices were being recorded. These students were asked to read the text and explain what they understand. Then we analyzed their voices with Praat software. The students who respected the punctuation during the reading had better understanding of the text even though they had some inappropriate pauses. On the contrary, students who read quickly and monotone voice without pause, couldn’t understand the texts.
Machine summary:
براساس روش تحقيقِ توصيفي-تحليلي اين مقاله ، شش نفر از بين دانشجويان کارشناسي سال دوم دانشگاه تبريز انتخاب شده و متني برگزيـده از کتـاب شازده کوچولو به همراه فايل صوتي براي بررسي نواي گفتار در خـوانش در اختيـار آن هـا قرار گرفته است تا متن موردنظر را بخوانند و بازگو کنند.
تغيير لحن صداي خواننده متناسب با علائم نگارشي موجود در متن چه نقشي در انتقال معنا و مفهوم متن دارد؟ براي يافتن پاسخ سؤال هاي مطرح شده ، طي يـک فراينـد توصـيفي -تحليلـي، در ابتـدا بـه بررسي و تحليل صداي ضبط شدٔە دانشجوياني که بـراي خـوانش مـتن مـوردنظر مـا انتخـاب شده اند، خواهيم پرداخـت و سـپس بـراي واکـاوي تخصصـي نـواي گفتـار، نـواي صـداهاي ضبط شده را با نواي فايل صوتي مبنا مقايسه خواهيم کرد.
با تحليل صداهاي جامعۀ آماري مدنظر ما، انتظار مي رود رابطۀ معنادار ميان نواي گفتار و درک مفهوم متن آشکار شود، چرا که براي درک معنا و مفهوم يک مـتن ، تنهـا دانسـتن معـاني واژگان و دستور زبان کفايت نمي کند و نواي گفتار، چگونگي تلفظ واج ها و واژگان ، تکيه هاي مناسب در جمله ها، رعايت علائم نگارشي و مکث هاي به جا نيز نقش مکمـل ايفـا مي کننـد.
از اين رو لازم است تا به طور همزمان ، دو نوع سازوکار در جريان دريافـت مفهـوم مـتن در نظر گرفته شود: سازوکاري زباني براي تحليل عبارت هاي متن و سازوکاري ذهني براي استفاده از اطلاعاتي که مي بايست همزمان با عمل خوانش مورد تجزيه و تحليل قرار گيرند.