Abstract:
Technological developments and computer assisted language learning (CALL) have significantly affected education in general and language education in particular. One of the language skills which can benefit from the use of educational technology is reading. The goal of this study was to investigate the effect of integrating online learning websites and e-learning tools in EFL classrooms on reading comprehension of Iranian intermediate level learners. A group of 96 homogenized third-grader students (64 females and 32 males) were observed during thirteen weeks courses at three schools in Tehran. The classes were randomly assigned to two experimental (online learning websites and e-learning) and one control groups. The results of statistical analyses revealed that applying both online learning websites and e-learning tools in the classes significantly affected the reading comprehension of the learners.
پیشرفتهای فناوری و «یادگیری زبان به کمک رایانه» (call) بهطور کلی در آموزش و بهطور ویژه در آموزش زبان موثر
بودهاند. یکی از مهارتهای زبانی که بهطور موئری میتواند از فناوری بهره ببردء مهارت خواندن است. هدف پژوهش حاضر
بررسی تأثیر استفاده از وبسایتهای یادگیری برخط و ابزار یادگیری الکترونیکی در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی روی
درک مطلب خواندن زبانآموزان سطح متوسط ایرانیات یک گروه ۹6 نفری از دانشآموزان همگن (64 زن و ۳۲ مرد) سه
کلاس سوم دبیرستان در سه مدرسه در تهران، در دورۀ آموزشی سیزده هفتهای شرکت کردند. این کلاسها بهصورت تصادفی
به دو گروه تجربی (وبسایتهای یادگیری برخط و یادگیری الکترونیکی) و یک گروه کنترل تقسیم شدند. نتایج تجزیه و
تحلیل آماری نشان داد که استفاده از وبسایتهای یادگیری برخط و ابزار یادگیری الکترونیکی در کلاسهای درسی, تأثیر
چشمگیری روی درک مطلب خواندن زبانآموزان داشتند.