Abstract:
این مقاله در تلاش است در چارچوب سنجههای تعیین شده به تحلیل و نقد کتاب زیباشناسی عکاسی پردازد. سولاژ نویسندهی کتاب استاد با تجربه در حوزهی زیباشناسی و فلسفهی هنر در کشور فرانسه است. با توجه به مشکلات و محدودیتهای فعلی چاپ در ایران، کتاب از جهت شکلی نمرهی قابل قبولی میگیرد. خطاهای نگارشی بسیار اندک و نثر روان و پانوشتها و ارجاعات و نمایه و فهرست منابع (به رَغم وجود چند ایراد کوچک)، از کیفیت مطلوبی برخوردارند، اما کیفیت عکسهای شاهد متن کتاب خوب نیستند. ترجمهی کتاب کیفیت مطلوبی دارد. تنوع موضوعی و توزیع مناسب مطالب کتاب در سه بخش کلی و فصول ۱۲گانه بسیار هوشمندانه انجام شده است. کتاب از حیث محتوا توانسته است مطالب مرتبط با امر زیباشناسی عکاسی را از منظرهای مختلف و موردپژوهیهای مفید به چالش بکشد. سولاژ با بهرهگیری مستمر از روش استدلال دیالکتیکی بین سنجههای متعارف و نامتعارف (از حیث سنخ و زمان) در تفهیم مفاهیم زیباشناسی معاصر عکاسی از موضع یک صاحبنظر فرانسوی بسیار خوب عمل کرده و توانسته است چشماندازی مفید از جلوههای زیباشناسی معاصر عکاسی را نشان دهد. معرفی برخی عکاسان اثرگذار متأخر نیز از آوردههای مطلوب کتاب است. کتاب حاوی اطلاعات بسیار مفیدی برای جامعهی عکاسی دانشگاهی کشور است.
This article tries to analyze and critique the book “Aesthetics of Photography”, according to set criteria. Francois Soulages, the author of this book, is an experienced professor in the field of aesthetics and philosophy of art in France. The book has an acceptable quality of print and published. There are few typographical errors, fluent prose, and footnotes, references, indexes, and bibliographies. Despite a few minor flaws, the book sounds well. The translation of the book to Persian is also fine. Thematic variety and proper distribution of the book's contents in three general sections and 12 chapters have been done very cleverly. In terms of content, the book has been able to challenge the issues related to the aesthetics of photography from different perspectives and useful case studies. By constantly using the method of dialectical reasoning between conventional and unconventional metrics (in terms of type and time), Soulages has done very well in understanding the concepts of contemporary photographic aesthetics from the standpoint of a French expert and has been able to provide a useful perspective on contemporary aesthetic effects. The introduction of some influential photographers of late is also one of the desirable contributions of the book. The book contains very useful information for the university photography community in our country.
Machine summary:
سولاژ در این کتاب تلاش میکند تا از روش استقرایی (تجمیع عناصر، سنجههای نامتجانس، و حتی بدون ارتباط مضمونی و دیدگاهی) در مسیر پدیداری چشماندازی نهچندان واضح و روشن اما متعهدانه از زیباشناسی معاصر عکاسی اقدام کند.
این تلاش و تحقیق و تأمل بر تحلیل عکسها و آثار عکاسانه، نیز بر خلق مفاهیم جدید و بر تفکری مبتنی است که نهفقط معمولاً مترجمان متعهد و دارای دانش مشابه با نویسنده در ترجمۀ کتاب در حوزه و زمینهای که در آن تحصیل کردهاند یا برحسب تجربه آن را آموختهاند از حساسیت بیشتری برای وفاداربودن به متن اصلی برخوردارند.
ـ این کتاب میتواند دیدگاه زیباشناسی عکاسی از نوع فرانسوی را خوب و فایدهمند به جامعۀ مخاطب فارسیزبان بشناساند و باوجود کاستیهایی اندک در ترجمه و ابهام برخی مطالب مربوط به مواضع نویسنده، میتوان از آن بهخوبی در دروس دانشگاهی عکاسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی و حتی پژوهش هنر بهره گرفت.
همانطورکه گفته شد، سولاژ تقریباً در تمام بخشهای کتاب مواضع امر بازگشتناپذیر، امر پایانناپذیر، و امتزاج این دو را در حوزۀ عکاسی مطرح میکند و به تحلیل آنها میپردازد، هرچند بهرهگیری از این آموزهها یادآور برنهاده (thesis)، برابرنهاده (antithesis)، و باهمنهاده (synthesis) یا همان سهپایۀ دیالکتیکی (dialectic triad) هگلی (Georg Wilhelm Hegel) است (بنگرید به پوپر ۱۳۸۰: ۷۰۱)، یا بهبیان مایکل پین (Mitchell Payne): دیالکتیک سه مرحله دارد.
1772 Analysis of the Narration Time of Beyzayi WorksBased on the Views of Gerard GenetteA Case Study of the Play “The Eighth Voyage of Sinbad” and Screenplays of “Facing Mirrors” and “Reed Curtain” Ali Khorashadi 1 Meghdad Javid Sabaghian 2 Abstract Bahram Beizayi is one of the most important artists in the field of drama in Iran.