Abstract:
در این مقاله ضمن بررسی آخرین داستان چخوف با عنوان «عروس خانم»، به بررسی دیدگاههای نویسنده دربارۀ مسئلۀ زن در آخرین مراحل سیر تحول ادبی وی پرداخته شده است. برای درک دیدگاه چخوف در این خصوص، باید به شرایط تاریخی که اثر در آن خلق شده واقف بود. همچنین ضمن بررسی داستان، نمادین بودن نام اثر و نام قهرمان آن، سرنوشت خاص قهرمان و علت پایان باز داستان بررسی شده است. چخوف زمانی این داستان را خلق میکند که روسیه در حال تحولات شدید بود و زمان گشودن دربهای جدید به سوی آینده فرا رسیده بود، اما هنوز چشمانداز مشخصی از آینده وجود نداشت، با این حال نویسنده به نیروی جوان و تأثیر آن در سرنوشت کشور امیدوار بود و این مسئله در آخرین اثر او کاملاً قابل رؤیت است. در پژوهش حاضر به این پرسش پاسخ داده شده است که قهرمان زن ایدهآل چخوف کیست. قهرمان زن ایدهآل چخوف از سایر نویسندگان روسی متفاوت است. اگر در ابتدای قرن نوزده، زنان دکابریستها که همراه همسران خود به تبعید رفتند، زنان ایدهآل روسیه محسوب میشدند، در اواخر سدۀ نوزده، زنانی که قادر به تعیین سرنوشت خود بودند، زنان ایدهآل جامعۀ روسیه محسوب میشدند.
In this article, while examining Chekhov's latest story entitled "The Lady Bride", the author's views on the issue of women in the last stages of her literary development are examined. To understand Chekhov in this regard, one must be aware of the historical context in which the work was created. Also, while examining the story, the symbolism of the name of the work and the name of its hero, the special fate of the hero and the reason for the open end of the story have been examined. Chekhov created the story at a time when Russia was undergoing rapid changes and it was time to open new doors to the future, but there was still no clear vision for the future, yet the author hoped for a young force and its impact on the country's destiny. And this issue is quite visible in his latest work. The present study answers the question of who is Chekhov's ideal female heroine. Chekhov's ideal female protagonist was different from other Russian writers. If at the beginning of the nineteenth century, Decembrist women who went into exile with their husbands were considered the ideal women of Russia, in the late nineteenth century, women who were able to determine their own destiny were the ideal women of society.
Machine summary:
چخوف زمانی ایـن داستان را خلق میکند که روسیه در حال تحولات شـدید بـود و زمـان گشـودن درب هـای جدید به سوی آینده فرا رسیده بود، اما هنوز چشم انداز مشخصی از آینده وجود نداشت ، بـا این حال نویسنده به نیروی جوان و تأثیر آن در سرنوشت کشور امیدوار بـود و ایـن مسـئله در آخرین اثر او کاملاً قابل رؤیت اسـت .
در جستار پیش رو، به تحلیل و بررسی آخـرین داسـتان چخـوف ، بـا عنـوان «نـامزد» یـا «عروس خانم »، پرداخته شده است تا دیدگاه ایـن نویسـندة بـزرگ روسـی، دربـارة زن ، در واپسین سال های زندگی وی، مشخص گردد.
گذشته اش از او بسیار دور شده است ، نه او به کار کسی میآید و نـه دیگـران بـه کـار او، و دیگر در زادگاه خود بیگانه و تنهاست ، و این بار برای همیشه شهر خـود را تـرک مـیکنـد.
ایـن دسـته از زنـان چخـوف را مـیتـوان بـه صـورت کلـی دسـتۀ «عروس خانم هـا» نامیـد، هـم از آن جهـت کـه هـم نـام آخـرین داسـتان چخـوف اسـت و نادیا شومینا سردستۀ آنهاست و هم آن که «عروس »، خود نماد شکوفایی، طـراوت ، جـوانی و زندگانی جدید است .
اما آنچه که از متن داستان ، دربارة شخصیت مادر نادیا به دست مـیآیـد، ایـن اسـت کـه هیچ دلبستگی به همسر خود نداشته ، و پس از مـرگ او، از لحـاظ مـادی کـاملاً وابسـته بـه مادرشوهرش است .
ư. ɑẢẲẫɜɚ, «ơẢɜẢẮắɚ» ɜ ẮấẮắẢẩẢ ậẢɚẨẹẪẫ- ấẮắẫậấẴẢẮầấẲ ầẫẫậạấẪɚắ», ɜẢẮắẪấầ ĜȽ́, ẮẢậấẼ: ằấẨẫẨẫẠấẼ.