Abstract:
در سالهای اخیر به منتورینگ بهعنوان یکی از مهمترین روشهای توسعه منابع انسانی در سازمانهای پیشرو توجه زیادی شده است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر ارائه مدل منتورینگ و تحلیل عوامل مؤثر بر پیادهسازی موفق آن در شرکت همراه اول میباشد. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و از نظر استراتژی از نوع مطالعه موردی است. برای رسیدن به این منظور، پس از بررسی جامع ادبیات نظری و کاربردی منتورینگ، سوالهای مصاحبه طراحی شد و بعد از مورد تأیید قرار گرفتن روایی سؤالات، با روش نمونهگیری هدفمند با تعداد 15 نفر از خبرگان حوزه توسعه منابع انسانی دانشگاهی و خبرگان شرکت همراه اول مصاحبه انجام شد. سپس، نتایج مصاحبهها به روش تحلیل تم و با استفاده از رویکرد براون و کلارک مورد تحلیل قرار گرفت. عوامل مؤثر بر پیادهسازی فرایند منتورینگ در 17 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی؛ شامل برنامهریزی، اجرا و ارزیابی و بازخورد قرار گرفت. سپس در مرحله کمی پژوهش مقولههای اصلی و فرعی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی فازی مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج پژوهش در گام دوم پژوهش نشان داد که مقوله «اجرا» بیشترین اهمیت را در بین سه مقوله اصلی پیادهسازی فرایند منتورینگ در شرکت همراه اول داشته و بعد از آن مقولههای «برنامهریزی» و «ارزیابی و بازخورد» در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. در نهایت، برای پیادهسازی موفقیتآمیز فرایند منتورینگ پیشنهاداتی بر اساس یافتههای پژوهش برای مدیران شرکت همراه اول ارائه شده است.
In recent years, much attention has been paid to mentoring as one of the most important methods of human resource development in leading organizations. Therefore, the purpose of this study is to design a mentoring model and analyze the factors affecting its successful implementation in the Mobile Telecommunication Company of Iran. The research method is mixed (qualitative-quantitative) and in terms of strategy is case study. To achieve this, after reviewing the mentoring literature community, interview questions were designed and after confirming the validity of the questions, 15 people with expertise in the field of human resource development, especially mentoring, were interviewed by purposive sampling. Then, the results of the interviews were analyzed by theme analysis method using Brown and Clark approach and the factors affecting the implementation of the mentoring process in 17 sub-categories and 3 main categories; Planning, implementation, evaluation and feedback were provided. Then, in the quantitative stage of the research, these main and sub-categories were measured using fuzzy hierarchical analysis technique. The results of the research in the second step of the research showed that the category of "implementation" was the most important among the three main categories of implementation of the mentoring process in the Mobile Telecommunication Company of Iran. After that, the categories of "planning", "evaluation, and feedback" are in the second and third ranks. Finally, for the successful implementation of the mentoring process, suggestions based on research findings are provided for the managers of the Mobile Telecommunication Company of Iran.
Machine summary:
ارائه مدل منتورينگ و تحليل عوامل مؤثر بر پياده سازي آن آرين قلي پور١ | مهنار اکبري ٢ | ابراهيم رجب پور 3 چکيده در سال هاي اخير به منتورينـگ بـه عنـوان يکـي از مهمتـرين روش هـاي توسـعه منـابع انسـاني در سازمان هاي پيشرو توجه زيادي شده است .
عليرغم اينکه در ساير کشـورها، منتورينـگ ، به عنوان يکي از رويکردهاي اثربخش و نوين توسـعه سـرمايه هـاي انسـاني سـازمان و بـه خصـوص توسعه مديران مطرح بوده است ، ولي اين روش در سازمان هاي ايراني آن طور که بايد و شايد مورد توجه و بهره برداري قرار نگرفته است .
Sociology of Professions Theory ١٣٢ سال چهاردهم | شماره چهل و هشتم | تابستان ١٤٠١ (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول بالا مشاهده ميشود، تئوريهايي که زيرمجموعـه يـک گـروه اصـلي قرار گرفته اند، آن هايي هستند که از يک نقطه نظر دربـاره منتورينـگ ، مشـترک هسـتند.
Coming to closure ١٣٤ سال چهاردهم | شماره چهل و هشتم | تابستان ١٤٠١ تحليـل سـازماني، شـامل تعيـين ايـن موضـوع اسـت کـه بـراي اجـراي مناسـب منتورينـگ ، بايـد استراتژيهاي کسب و کار بررسي شده ، منابع لازم براي اين برنامه هـا تعيـين شـده و حمايـت هـاي لازم براي اجرا کسـب شـود.
Tooranloo, Azadi & Sayyahpoor نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٣٩ گام دوم : تشکيل ماتريس مقايسات زوجي با استفاده از اعـداد فـازي: در ايـن مرحلـه از خبرگان درخواست مـيشـود؛ نظـرات خـود را در مـورد مقايسـه زوجـي عوامـل مـؤثر بـر اجـراي منتورينگ بر اساس شکل ٢، با استفاده از عبارات کلامي جدول ٢ بيان نمايند.