Abstract:
هدف: پژوهشهای گوناگون نشان دادهاند که جهتگیری کارآفرینانه تاثیر معناداری بر عملکرد بنگاهها دارد. به همین سبب طی چند دهۀ اخیر توجه محققان به این موضوع جلب شده و تحقیقاتی درخصوص پیشایندهای جهتگیری کارآفرینانه انجام شده است. انواع جهتگیریهای استراتژیک سازمانی از جمله متغیرهایی هستند که میتوانند به عنوان پیشایند جهتگیری کارآفرینانه بررسی شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ میان آینده گرایی سازمانی و جهتگیری کارآفرینانه است. نقش تعدیل گر شدت رقابت نیز در این رابطه بررسی شده است.
روش: جامعۀ آماری تحقیق شامل شرکتهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران بود. به این منظور پرسشنامهای میان مدیران ارشد این شرکتها توزیع شد که نهایتا 124 پرسشنامه بازگردانده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل سازی معادلات ساختاری واریانس محور استفاده شد. به این منظور نرم افزار Smart PLS3 به کار گرفته شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که آینده گرایی بر جهتگیری کارآفرینانه اثر مثبت دارد. نقش تعدیل کنندۀ شدت رقابت نیز در این رابطه تایید شد.
نتایج: هر چه شرکتهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، آینده نگرتر باشند میل به کارآفرینی در آنها افزایش مییابد. به علاوه، هرچه شدت رقابتی که این شرکتها در زیرصنایع گوناگون این صنعت ادراک میکنند بیشتر باشد، میزان تاثیر آینده گرایی بر کارآفرینی شدت میگیرد.
Objective: Several studies have shown that entrepreneurial orientation has a significant effect on firms’ performance. Therefore, during the past decades, business scholars have paid more attention to this subject, and several studies have been done on the antecedents of entrepreneurial orientation. The various dimensions of strategic orientations are among the variables that can be investigated as the antecedents of entrepreneurial orientation. The purpose of the present study was to investigate the relationship between futurity and entrepreneurial orientation. The effect of the competitive intensity in moderating this relationship was also studied.
Methodology: The population consisted of the companies which were active in the information and communication technology sector. A questionnaire was distributed among the executives of these firms. Finally, 124 questionnaires were collected. The variance-based structural equation modeling technique was used to analyze data. Smart PLS3 was the software through which the analysis was done.
Findings: The results showed that futurity has a positive effect on entrepreneurial orientation. The effect of competitive intensity in moderating this relationship was also confirmed.
Results: The more future-oriented the ICT companies are, the more entrepreneurial they will be. Moreover, the more the companies in various ICT sub-industries perceive competitive intensity, the more the effect of future-orientation on entrepreneurship will be.