Abstract:
هدف این پژوهش طراحی راهنمای برنامه درسی مدرسه صالح در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، متامتد و جزو طرحهای آمیخته اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل جملات و متون سندتحول بنیادین و نقشه جامع علمی کشور و نیز اساتید و متخصصان میباشد. طراحی راهنما بر اساس سنتزپژوهی و بر اساس الگوی اکر انجام گرفت. زیربنای طراحی برنامه درسی، ایدئولوژی است. با تدوین سند تحول بنیادین، نقش انقلاب اسلامی در تغییر نظام تربیتی وارد مرحله جدیدتری گردید. طبق الگوی طراحی شده، منطق حاکم بر مدرسه صالح، آرمانها و ارزشهای اسلامی میباشد. گستردگی ایدئولوژی حاکم بر برنامه درسی طوری است که طعمی از ایدئولوژیهای با کارکرد مثبت را در خود دارد اما راه را برای نفوذ آنها نیز باز نگذاشته است. در الگوی مذکور سعی شده است به رویکردهای برنامه درسی توجه ویژهای بشود و منابع اساسی برنامه درسی از جمله توجه به یادگیرنده، توجه به نیازهای جامعه و توجه به آموزش در الگوی مذکور لحاظ گردد. در واقع الگوی پیشنهادی با تاکید بر وجوه انسانی، اسلامی و ایرانی طراحی شده است تا با توجه به نیازمندیهای دانش آموز در ابعاد مختلف، با رشد تفکر و آگاهی آنها بر اساس فطرت بشری، انگیزه لازم و کافی برای یادگیری را داشته و آن را به عنوان وسیلهای برای تعامل با دنیای اطراف، از طریق ارزیابی آگاهانه و تعامل نقادانه با پیشرفتها و توسعههای جدید در علوم در نظر داشته باشند.
The purpose of this study is to design a curriculum guide for Saleh School in Education of the Islamic Republic of Iran. The present study is applied in terms of purpose and methodical in terms of method and is part of mixed exploratory projects. The statistical population of the research includes the sentences and texts of the document of fundamental change and the comprehensive scientific map of the country as well as professors and specialists. The design of the guide was based on synthesis research and Acker model. Curriculum design is based on ideology. With the compilation of the document of fundamental change, the role of the Islamic Revolution in changing the educational system entered a new phase. According to the designed model, the prevailing logic of the righteous school is Islamic ideals and values. The prevailing ideology of the curriculum is such that it has a taste of positively functioning ideologies but has not left the way open for their influence. In the mentioned model, an attempt has been made to pay special attention to the approaches of the curriculum and to consider the basic resources of the curriculum, including attention to the learner, attention to the needs of the society and attention to education in the mentioned model. In fact, the proposed model with emphasis on human, Islamic and Iranian aspects is designed to have the necessary and sufficient motivation to learn according to the needs of students in different dimensions,