Abstract:
هدف: مدیریت جهادی- اسلامی نقش مهمی در عملکرد و اثربخشی مدیریت دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مدیریت جهادی- اسلامی در آموزشوپرورش انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان مدیریت جهادی- اسلامی در رشتههای مدیریت و علوم تربیتی بودند که تعداد 17 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و تحت مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتند. جامعه پژوهش در بخش کمی مدیران، معاونان و کارشناسان اداره کل آموزشوپرورش استان تهران بودند که تعداد 120 نفر با روش نمونهگیری تمامشماری انتخاب و به پرسشنامه محققساخته (61 گویهای) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل تم در نرمافزار MAXQDA و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که برای الگوی مدیریت جهادی- اسلامی در آموزشوپرورش 115 تم فرعی در قالب 6 تم اصلی شامل رفتاری، ساختاری، زمینهای، رویکردها و جهتگیریهای اساسی، مدیریتی و منابع انسانی شناسایی شد. همچنین، یافتههای بخش کمی نشان داد که بار عاملی 3 گویه کمتر از 40/0 بود و پرسشنامه با 58 گویه در شش عامل رفتاری، ساختاری، زمینهای، رویکردها و جهتگیریهای اساسی، مدیریتی و منابع انسانی دارای روایی و پایایی مناسبی بود و الگوی مدیریت جهادی- اسلامی در آموزشوپرورش طراحی شد. نتیجهگیری: طبق نتایج پژوهش حاضر، برنامهریزی برای بهبود مدیریت از طریق الگوی مدیریت جهادی- اسلامی بر اساس عاملهای شناساییشده برای آن ضروری است.
Purpose: Jihadi-Islamic management plays an important role in the performance and effectiveness of management. Therefore, the present study was conducted with the aim of designing a jihadi-Islamic management model in education.
Materials and Methods: This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was mixed (qualitative and quantitative). The research population in the qualitative section was the experts of Jihadi-Islamic management in the fields of management and educational sciences, which number of 17 people of them were selected by purposive sampling method and underwent a semi-structured interview. The research population in the quantitative section was managers, deputies and experts of the General Directorate of Education of Tehran province, which number of 120 people were selected by numerical sampling method and answered to the researcher-made questionnaire (61 items). To analyze the data in the qualitative section was used the theme analysis method in MAXQDA software and in the quantitative section was used the exploratory factor analysis method in SPSS software.
Findings: The findings of the qualitative section showed that for the Jihadi-Islamic management model in education, were identified 115 sub-themes in the form of 6 main themes including behavioral, structural, contextual, approaches and basic orientations, managerial and human resources. Also, the findings of the quantitative section showed that the factor load of 3 items was less than 0.40 and the questionnaire with 58 items in six behavioral, structural, contextual, approaches and basic orientations, managerial and human resources had good validity and reliability and the Jihadi-Islamic management model was designed in education.
Conclusion: According to the results of the present study, planning is necessary to improve management through the jihadi-Islamic management model based on the identified factors for it.