Abstract:
هدف تحقیق حاضر بررسی قومنگارانة مشارکت کارکنان و ارائة الگوی مناسب برای آن در سازمان تأمین اجتماعی است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناختی تحقیق کیفی است که با راهبرد قومنگاری انجام شده است. در این پژوهش از تکنیک مصاحبة عمیق و مسئلهمحور با کارکنان سازمان استفاده شده است. جامعة آماری مورد مطالعه سازمان تأمین اجتماعی شهر تبریز است. نمونههای این پژوهش در حین مطالعه و از طریق روش نمونهگیری نظری انتخاب شده است. بر اساس یافتههای تحقیق، شرایط علّی تحقیق شامل فضای محیط کار، اعتماد سازمانی، تعهد کاری، منابع و امکانات، وقتشناسی، تعاملات اجتماعی، سازگاری، یادگیری سازمانی، تخصصگرایی، انضباط کاری، اعمال نفوذ، منزلت اجتماعی، عدالت سازمانی، مسئولیتپذیری، رقابت سالم، و امنیت شغلی هستند. این شرایط به انواع مشارکت منجر میشود: مشارکت رسمی، مشارکت اجباری، مشارکت منفعلانه، مشارکت منفعتطلبانه، مشارکت غیر رسمی، مشارکت خیرخواهانه، مشارکت درگیرانه، مشارکت داوطلبانه. در نهایت پیامدهای تحقیق به رضایت شغلی، تعالی منابع انسانی، مسئولیت جمعی، و افزایش اعتماد و همدلی بین کارکنان میانجامد.
The aim of the present study is an ethnographic study of employee participation in the Social Security Organization. This study is applied in terms of purpose and qualitative research in terms of methodology and has been done with an ethnographic strategy. In this study, were used in-depth and problem-oriented interviews with the employees of the organization. The statistical population of the study was the Social Security Organization of Tabriz. The experts of this research have been selected during the study and through the theoretical sampling method. Based on the research findings, the causal conditions of the research include work environment, organizational trust, work commitment, resources and facilities, punctuality, social interactions, adaptation, organizational learning, professionalism, work discipline, influence, social status, organizational justice, Responsibility, healthy competition, and job security. These conditions lead to the following types of participation: formal participation, forced participation, passive participation, utilitarian participation, informal participation, benevolent participation, engaging participation, and voluntary participation. Finally, the consequences of research lead to job satisfaction, human resource excellence, collective responsibility, and increased trust and empathy among employees.
Machine summary:
بنابراین ، دخالت و مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های سازمان و به کارگیری نظرات آنان در عمل باعث افزایش حس مسئولیت پذیری و تعهد در قبال تصمیمات اتخاذشده می شود و مدیران باید کارکنان را در پیشبرد امور سازمانی با توجه به صلاحیت و کاراییشان سهیم کنند و برای نظرات آن ها در خصوص مسائل سازمانی احترام قائل شوند و از این طریق تعهد کارکنان به سازمان را افزایش دهند.
Webb et al ;٢٠١٤ ,Widene &Kruis ;٢٠١٥ ,Jansen ;٢٠٠٩ ,Derfuss).
تحقیقات نشان داده است مشارکت ممکن است مزایای مختلفی برای افراد و سازمان ها فراهم کند Abernethy & Bouwens, 2005; De Haas & Algera, 2002; Groen et al.
, 2004; Li & Tang, 2009; Wouters & Wilderom, 2008; Groen, 2017 همچنین مشارکت کارکنان در امور و وظایف مختلف سازمانی توسط محققان به طور مستقیم بررسی شده است .
نتایج تحقیق پوردیگویی و شرفی (١٤٠١)، که با عنوان «بررسی همبستگی بین مهارت های مدیران با مشارکت سازمانی و ماندگاری شغلی کارکنان » انجام شد، نشان داد بین مهارت های مدیران با مشارکت سازمانی و ماندگاری شغلی کارکنان در مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی کرمان رابطۀ معناداری وجود دارد و مهم ترین پیش بینیکنندة مشارکت و ماندگاری شغلی کارکنان مهارت های انسانی مدیران است .
Identifying and prioritizing the factors affecting employee participation in the implementation of general policies in the field of urban management (case study: Urmia Municipality).
Participation in the design of performance management systems: a quasi‐experimental field study.
Principles and methods of employee participation organization in the management of organizations.